Vurderinger af Østeuropa
Oktober 98
Rusland Det russiske styre : Ifølge Forsvarets efterretningstjeneste (FE) er den politiske situation i Rusland kendetegnet ved en form for stabibilitet, hvor forfatningens spilleregler siden 1993 til en vis grad accepteres og overholdes. De væsentlige polistiske aktører er dydt spilttede i spørgsmål for det russiske samfunds udvikling. Den væsentlige udfordring for det politiske system er, hvem der skal overtage magten efter præsident Boris Jeltzin, der mangler en klar kronpris. I forbindelse med afskedigelsen af minister præsident Chernomyrdin tilkendegav Jeltzin ganske vist indirekte en vis opbakning en vis opbakning til Chernomyrdins præsident ambitioner. Derimod synes Zyoganov ifølge FE ikke at have realistiske chancer, ligesom den nationalistiske Zhirinovski vurderes at have udspillet sin rolle. Eks. general Lebed fremstår stadig som en af Rusland mest populære politikere, og hans muligheder anses for gode. Også Moskva's borgmester Luzhkov vurderes at kunne gøre sig gældende ved præsident valget i år 2000. Det russiske politiske systems præges på alle niveauer af et afhængighedsforhold til finansimperierne centreret om få personer med stærkt oligatoriske træk. Udviklingen får kun begrænset modspil på grund af den svage udvikling af et selvstændigt politisk liv. Ruslands udenrigspolitik: Det udenrigspolitiske og sikkerhedspolitiske etabklisment repræsenterer stadig de traditionelle rusiiske stormagts intereresser der forkuserer på forsvar a særinteresse. Ifølge russisk tænkning er sikkerhed et såkaldt nulsumsspil, hvor den stærke magt påvirkser den svage magt sin vilje. Imidlertid råder Rusland i dag ikke oveer heverken militære eller økonomiske ressoucer, der kan understøøtte denne politik. I forholdet til USA vil Rusland næppe opfylde sin ligeværdige stilling, og forholdet risikerer at udvikle sig problematisk. Også Ruslands forhold til NTO er idag anstrengnt og præget af skepsis over for udvidelser af mod Øst. Derimod vil Rusland givet intensivere sine kontakter til en ikke ikke-europæiske stater herunder ikke mindst ved våbenhandel. Ruslands militær: Trods et demoralisret forsvar of omfattende utilfredshed især i det russiske officers korps med den politikske ledelse af landet vurderes mulighederne for et militærkup som meget ringe. Forsvarets sociale situation har spittet officerne i en sådan grad at de ikke er i stand til at udnytte svaghederne i det politiske system. Ruslands Militære doktrin er erklæret som defensiv og afslører ingen offensive udenrigspolitiske mål. Som en af verdens fem etablerede atommagter ser Rusland dog sin beholdning af kernevåben som middel til position i verdenspolitikken. Sammen med de interkontinentale misiller regnes de russiske strategiske ubåde som de højst proriterde komponenter i atom forsvaret. Baltikum Forholdet mellem
Rusland og de tre tidligere sovjet republikker er stadig
spændt, og udgør den største risiko for konflikt i
Danmarks nærområde. Balteren vil gerne endnu tætte til
NATO og EU, mens Russerne især er imod tilnærmelserne
mod NATO. Hviderusland Landets økonomiske problemer vil sandsynligvis få præsident Lukashenko til at stramme sit greb om magten ved yderligere at undertrykke opposition og presse. Det vil bringe landet yderligere i verdenssamfundet fokus. Uanset ændringer i landets ledelse vil Hviderusland fremstå som en russisk lydstat, og fortsætter NATO udvidelsen frem til Hvideruslands grænser, vil det føre til endnu tættere militært samarbejde med Rusland. Det vil føre til spændinger til nabostaterne Polen og de Baltiske lande. Ukraine Et gennemkorrumperet samfund, men med indenrigspolitisk stabilitet, ikke mindst som følge af præsident Kuchmas vellidte person. Det kan imidlertid ændre sig dels med grydende magtkampe mellem præsidenten og det kommunistisk/socialistiske parlament, dels af det faktum at Kuchmar træder tilbage i 1999. Der er militære aftaler med både Rusland og NATO, men stærkest med russerne, med hvem de deler den tidlige sovjetiske Sortehavsflåde. Balkan Den klassiske konflikt mellem Jugoslavien og Kroatien er aftagende som følge af vestlige trusler om økonomiske trusler om sanktioner i tilfælde af nye militære konflikter. Derimod udgør det spændte forhold mellem serbere og kosovo-albanere en regulær krudt tønde. Det frygtes, at konflikten kan sprede sig som ringe i vandet til Albanien, Makedinien og Grækenland. I Bosnien
Herzegovina er der brug for en langvarig international
indsats, hvis Dayton aftalen ikke skal bryde sammen.
Konfliktens parter tager kun del i fredsprocessen, når
de tvinges til det. |