|
East-X-Net's e-Magasin om Østeuropa - 12 årlige udgivelser - Juni 2002 - Nr. 35 |
|
| |||||||||||||||||||
|
Aktiviteter Debatforum Øst
Magasinet's Arkiv Søgning
| ||||||||||||||||||
Indhold: af Udenrigsminister Per Stig Møller 3. Russisk Erhverv Forventet vækst i 2003 på 3-4 pct. af Øst Info 4. Baltisk Erhverv Kallas vil søge at reformere EU af Øst Info 5. Månedens bog 6. Næste udgivelse Ny nedrustningsaftale underskrevet Oprettelse af Rusland-NATO råd Rusland's præsident Putin var i maj måned i Rom for at underskrive en ny aftale om samarbejde mellem Rusland og NATO. Aftalen betyder, at Rusland får indflydelse i visse NATO beslutninger, vedrørende emner som terrorbekæmpelse, spredning af atomvåben, fredsoperationer, samt nødberedskaber. Rusland får ikke vetoret ved disse møder, men mulighed for påvirke beslutningerne. Der har tidligere været forsøgt et lignende samarbejde. Men Rusland forlod dette samarbejde i protest mod NATO's bombninger i Kosovo i 1999. Moskva beklagede sig desuden over, at alle beslutninger allerede var truffet inden de blev forelagt Rusland i det gamle råd. NATO har lovet Rusland, at nu bliver det anderledes. Der vil ikke blive lavet aftaler før russerne er hørt. Rådet kommer dog ikke til at beskæftige sig med sikkerhedsmæssige aspekter i Europa. Denne aftale er en udløber af NATO's udvidelsesplaner i Østeuropa, samt et øget behov for russisk støtte i bekæmpelsen af terror. Det forventes, at de tre baltiske lande, Slovenien, Slovakiet, Rumænien, samt Bulgarien underskriver tiltrædelsesaftaler til NATO i foråret 2003. Kaliningrad spøger i kulissen EU's
udvidelse mod Øst bliver en vigtig opgave for den danske regering, som
modtager formandskabet den 1. juli. Rusland får status som markedsøkonomi EU godkendte i slutningen af maj Rusland som markedsøkonomi. En status, som Rusland har manglet. EU blev dermed den første økonomiske magt, der udstedte en godkendelse. Det var antaget, at præsidient Bush ville have givet USA's godkendelse under sin rejse til Rusland tidligere i Maj. Men den udeblev. Hermed kom EU først med godkendelsen. USA godkendte dog ligeledes Rsuland som markedsøkonomi kort efter. Godkendelserne må betragtes som et vigtig skidt i retning af Ruslands optagelse i WTO, måske allerede i 2003. Den nye status gør det lettere at eksportere varer til både det europæiske og amerikanske marked. Eksporten til EU udgør pt. ca. 40% af russisk eksport. Med henblik på at opnå medlemskab af WTO, skal USA desuden ophæve Jackson-Vanik loven, som blev indført i 70'erne. Denne lov betyder, at Rusland's told på varer til USA vurderes på basis af en årlig rapport til den amerikanske Kongres. Den nuværende regering havde håbet på at fjerne loven i år, men det russiske importforbud mod amerikanske kyllinger gjorde det svært. Importforbudet var uden tvivl et svar på USA's øgede told på stål. Rusland har dog fjernet importforbudet, så der igen kan sælges amerikanske kyllinger i Rusland. En ophævelse af Jackson-Vanik loven kan derfor forventes indenfor overskuelig tid.Jugoslaver kan sendes hjem Integrationsminister Bertel Haarder(V) har
indgået en aftale med den jugoslaviske indenrigsminister Zoran Zivkovic om
hjemsendelse af jugoslaviske flygtninge. Det kan få betydning for op mod
700 afviste jugoslaviske asylansøgere i Danmark, som nu kan returneres til
det serbiske og monteginske område. Aftalen skal dog først ratificeres af
det parlamenterne i Serbien og Montenegro. Aftalen betyder, at de to
jugoslaviske republikker får forelagt navnelister med mulighed for at
afvise uønskede personer.
Vellykket Melodi Grand Prix i Tallinn
Grand Prix arrangementet der, som bekendt, i
år fandt sted i Estland, var et yderst vellykket og underholdende
arrangement. Altså, når vi ser bort fra den danske placering som
nr. 24 af 24 deltagere. Vinderen blev Letland, som dermed sørgede for at
fastholde Grand Prix'et i Baltikum. Et velfortjent tillykke. Miss Russia blev Miss Universe Miss
Russia Oxana Fedorova blev d. 29 maj. valgt til Miss Universe 2002.
Hun blev udvalgt mellem 74 kandidater fra hele verden. På anden pladsen kom
Miss Panama, Justine Pasek, mens Miss China, Ling Zhoo, blev nummer tre. Det
endelige resultat fremkom efter 5 udvalgte finalister skulle svare på
spørgmålet: "Hvad får dig til at rødme"? Miss Russia svarede
fornuftigt, "Når jeg siger de forkerte ting", og tog sejren
sikkert hjem.
Ruslands udenrigsminister på besøg i
Danmark
Ruslands udenrigsminister Igor Ivanov kommer
på officielt besøg i Danmark den 11. juni. Han modtages i audiens af
Hendes Majestæt Dronningen og skal føre politiske samtaler med
statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsminister Per Stig Møller.
Samtalerne vil især dreje sig om udviklingen i forbindelserne mellem EU og
Rusland under det danske EU-formandskab. Besøget er led i en række
kontakter, der leder frem til EU-Rusland topmødet i november, hvor Præsident
Putin vil komme til København.
East-X-Net's brugerundersøgelse gennemført En
af NATO’s væsentligste udfordringer i det seneste årti har været
udvidelsen af Alliancen med nye medlemmer fra Central- og Østeuropa. Første
skridt var optagelsen af Polen, Tjekkiet og Ungarn i 1999. Ved NATO’s topmøde
i Prag til november vil fundamentet til yderligere udbygning af NATO’s østfløj
blive støbt med udstedelse af invitationer til et antal nye lande.
Sandsynligvis vil 4-7 lande modtage invitationer i Prag. Siden
1999 har ni selverklærede NATO-ansøgere arbejdet for at kvalificere sig
til medlemskab, og de er nået langt i deres politiske og militære
reformbestræbelser. Danmark har vedvarende fastholdt, at NATO har en
moralsk og politisk forpligtelse til at fortsætte udvidelsesprocessen. Vi
har også lagt vægt på, at NATO træffer en ambitiøs beslutning i Prag
med så mange lande som muligt. Den klare danske støtte til de baltiske
landes optagelse i NATO er blevet fremført ved enhver given lejlighed. Alle
tre lande forbereder sig meget seriøst til NATO-medlemskab. Baggrunden
for NATO’s ønske om at udvide mod øst er ikke primært et spørgsmål om
geopolitik – i hvert fald ikke i den traditionelle forstand, hvor
geopolitik handler om at sikre sig strategisk fordelagtige felter på
verdenskortets store skakbræt. For NATO handler udvidelsen om at udbrede
sikkerhed og stabilitet – og om at bidrage til at cementere værdier som
demokrati, respekt for overholdelsen af menneskerettigheder og
retsstatsprincipper. Det er disse værdier, der sikrer et fredeligt Europa. Udvidelsen
af NATO skaber et politisk adfærdsregulerende fællesskab, hvori der er
enighed om en række grundlæggende fælles spilleregler. Udsigten til
medlemskab af NATO er en stærk motivationsfaktor for gennemførelse af
tiltrængte militære, politisk og økonomiske reformer. Ansøgerlandene har
indført demokratisk kontrol med de væbnede styrker, forbedret deres
forhold til nabolandene og etableret mindretalsbeskyttelse, der lever op til
internationale normer. NATO’s udvidelse og partnerskabsaktiviteter
bidrager dermed til det bredere stabilitetsskabende europæiske
integrationsprojekt, hvor EU’s udvidelse er en anden væsentlig faktor. Man
kan imidlertid ikke udvide NATO mod øst uden at tage forholdet til Rusland
i betragtning. Her ligger én af de store udfordringer for NATO i den
kommende tid: At få skabt nyt, ligeværdigt samarbejde med Rusland. For
NATO har det altid været vigtigt, at man ikke skaber nye skillelinjer i
Europa. Dette var også én af grundene til, at man i 1997 - i forbindelse
med den seneste udvidelse af NATO - valgte at etablere et formaliseret
samarbejde mellem NATO og Rusland. Danmark
har aktivt støttet etableringen af det nye samarbejde. Vi står med en
historisk mulighed for at knytte NATO og Rusland tættere sammen. Denne
mulighed skal vi udnytte. Med den nye ramme for NATO/Rusland-forholdet vil
der være skabt gode betingelser for, at Rusland fremover kan blive en
integreret og troværdig medspiller i europæisk sikkerhed. Terrorangrebene
mod USA den 11. september sidste år understregede, at NATO i fremtiden må
opprioritere evnen til at kunne imødegå asymmetriske og uforudsigelige
trusler. Det samlede trusselsbillede, som NATO står over for, omfatter såvel
direkte trusler mod NATO’s territorium som trusler, der indirekte eller på
længere sigt kan skade NATO-landenes sikkerhed. De
nye trusler får betydning for, hvordan NATO’s fremtidige militære
kapaciteter skal indrettes. Udfordringen består i at identificere og
udvikle de militære kapaciteter, som er bedst egnet til at imødegå de
mest alvorlige trusler – det gælder spredning af masseødelæggelsesvåben
og missilteknologi, terrorisme og regionale sikkerhedspolitiske kriser. NATO
vil også fremover udgøre rammen for militære krisestyringsoperationer,
som USA og Europa ønsker at gennemføre i fællesskab. Med udviklingen af
en fælles europæisk forsvarsdimension vil europæerne i fremtiden dog også
kunne løse krisestyringsopgaver under EU’s institutionelle ramme.
EU-ledede operationer bør selvfølgelig gennemføres på grundlag af et tæt
EU/NATO-samarbejde og med inddragelse af alle europæiske allierede, der måtte
ønske at deltage. Samarbejdet
mellem EU og NATO er en vigtig del af den europæiske integrationsproces.
Samtidig er det en ramme for det strategiske partnerskab mellem Europa og
USA, hvor EU-landene enten kan agere alene med brug af NATO’s aktiver
eller i samarbejde med USA inden for rammerne af NATO. Samarbejdet vil give
større sammenhæng i den måde, hvorpå Europa kan agere over for
omverdenen. Det vil give Europa et nødvendigt, større ansvar for
sikkerhedspolitikken og indebærer, at NATO stiller militære kapaciteter
til rådighed for operationer under politisk ledelse af EU. Grundet
forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i udviklingen af
EU-NATO-samarbejdet, som vi gerne ville. Det er et problem for Danmark, men
ikke for Europa, for hvilket et stærkt og tæt europæisk
sikkerhedspolitisk samarbejde med stærke og nære transatlantiske bånd er
den eneste rigtige vej frem. Danmark
har en interesse i, at et udvidet NATO forbliver det centrale forum for
solidarisk og forpligtende sikkerhedspolitisk samarbejde mellem Europa og
USA. NATO har fortsat en central rolle som sikkerhedspolitisk værdifællesskab
og et forum for transatlantisk konsultation. Samtidig skal NATO være garant
for troværdigt forsvar og afskrækkelse, engagere sig i krisestyring samt
udvikle samarbejde og dialog med sine partnere i det euro-atlantiske område.
For at løse disse kerneopgaver, herunder at kunne imødegå trusler dér,
hvor de udspringer, må NATO råde over den nødvendige kapacitetsmæssige
fleksibilitet og effektivitet. Opgaven
for Danmark og de øvrige allierede er at sikre, at NATO fortsat vil være
gearet til at tilbyde realistiske og troværdige svar på det 21. århundredes
strategiske udfordringer. Det betyder ingenlunde, at der er behov for at
revolutionere NATO. Udfordringen består i at gennemføre en løbende
tilpasning og justering af NATO i et foranderligt og uforudsigeligt
sikkerhedsmiljø. Alliancen har altid været et dynamisk fællesskab, der
har formået at ændre og tilpasse sig omverdenens ændrede
sikkerhedspolitiske udfordringer og krav. Forventet vækst i 2003 på 3-4 pct. Kallas vil søge at reformere EU Bog: Lonely
Planet: Croatia Næste udgave af Øst Magasinet udkommer
d. 10 juli 2002. Indlæg, pressemeddelelser og kommentarer kan
sendes til
redaktionen. Nyhedsmail Hot
links!
All rights reserved. © 2002 Øst Magasinet.
Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs,
logos) are protected by intellectual property rights owned by Øst Magasinet.
As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish,
display or in any way commercially exploit any of the content of this
section without the prior written consent of |
| ||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
|
Print this page. |