|
Indhold:
1.
Artikler
- Rusland rigeste mand anholdt
- Ruslands rating forhøjet
- Dansk støtte til krigsforbryderkammer
- Genbegravelse af kejserinde Dagmar
- Rumænien er på vej
- Salgsfremstød for forsvarsmateriel i Polen
- Stå sammen i Rusland
- Landbrugsseminar i Letland
- One-year anniversary of hostage crisis
- Optagelse i Erhvervskontakt Østeuropa
2.
Opinion
- Udvidelsesarbejdet skal gøres færdigt
af Dansk Industri
3.
Næste udgivelse
1. Artikler |
Ruslands rigeste mand anholdt
af Journalist Tina
Altenburg
Tilliden til den russiske markedsøkonomi blev dybt rystet, da Mikhail
Khodorkovskij, ejer af Ruslands største olieselskab Jukos, for nylig blev
anholdt af agenter fra FSB. Khodorkovskij er anholdt på baggrund af anklager
om skatteunddragelse og bedrageri, og anholdelsen kommer efter, at den
russiske anklagemyndighed i et par måneder har undersøgt forhold vedr.
Jukos.
De vestlige investorer blev ikke mindst rystet af nyheden om, at
anklagemyndigheden beslaglagde en 44 % stor aktiepost i Jukos for at
forhindre Khodorkovskij i at sælge aktierne. Beslaglæggelsen skete vel at
mærke, selvom Khodorkovskij slet ikke er dømt endnu. Investorerne frygter,
at beslaglæggelsen er starten på en egentlig renationalisering af Jukos.
Hvis Jukos bliver renationaliseret, hvilket selskab bliver så det næste,
spørger investorerne om. Anholdelsen har på den måde sat spørgsmålstegn
ved den private ejendomsret i Rusland.
De fleste iagttagere mener, at der ligger et politisk motiv bag anholdelsen.
Khodorkovskij har finansieret de liberale oppositionspartier, Jabloko og
Unionen af Højrekræfter, og han er desuden kendt for at være allieret med
den såkaldte Familie, som man kalder tilhængerne af den tidligere
præsident Jeltsin. Familien er kendt for at være tilhængere af liberale
markedsøkonomiske reformer. Her overfor står kredsen, der er skabt omkring
den nuværende præsident Putin. Han har taget mange folk ind fra
efterretningstjenesten og militæret. Disse folk, som man kalder for
Siloviki, præger nu præsidentadministrationen. De er kendt for at være
tilhængere af en mere statsstyret økonomi, hvor staten har ejendomsretten
til naturressourcerne og kontrollerer udvindingen af bl.a. olie.
Bag anholdelsen ligger altså tilsyneladende et slagsmål mellem resterne af
Familien og de såkaldte Siloviki. Det er et slagsmål, der handler om, i
hvilken retning den russiske økonomi skal udvikle sig. Skal Rusland fortsat
have en liberal markedsøkonomi, eller skal den russiske økonomi være mere
statsstyret? Kun tiden kan vise, hvad svaret bliver på det spørgsmål.
Ruslands rating forhøjet
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Kreditvurderingsbureauet Moody's har forhøjet Rusland
kreditrating fra Ba2 til BA3. Denne opgradering giver mulighed for en lang
række nye investeringer. Vurderingerne benyttes af mange fonde og
investeringsforeninger, når markeder vurderes. Karakteren betyder at de nu
vil se mere velvilligt på mulighederne i Rusland. Moody's begrunder
opgraderingen med en øget politisk stabilitet.
Dansk støtte til
krigsforbryderkammer
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Den 30. oktober blev der afholdt
en donorkonference i Haag vedrørende etablering af et krigsforbryderkammer
i Sarajevo, hvortil der kan overføres sager fra det internationale
krigsforbrydertribunal for det tidligere Jugoslavien i Haag, ICTY. Fra dansk
side blev givet tilsagn om 400.000 EUR. USA tegnede sig for 10 mio.$, EU for
1,5 mio. EUR, Tyskland 1,7 mio. EUR, Storbritannien 2,6 mio. GPB, Norge
300.000 EUR og Nederlandene 1,0 mio. EUR. De samlede tilsagn var på ca. 18
mio. EUR. FN’s sikkerhedsråd har pålagt ICTY at afvikle samtlige 1.
instanssager inden udgangen af 2008. Dette kan kun kan lade sig gøre ved
enten at søge sagerne domsforhandlet hurtigere eller ved at overføre
sagerne til nationalt baserede domstole. Dette er baggrunden for en
beslutning om at etablere et krigsforbryderkammer i tilknytning til den
bosniske højesteret i Sarajevo, således at retsopgøret efter krigene på
Balkan i 1991-95 kan fuldbyrdes. Krigsforbryderkammeret forudses at skulle
fungere i en fem års periode indtil sagernes planlagte afslutning med
udgangen af 2008. Udgifterne i de første to års opstartsfase er på 17,2
mio. EUR. For de følgende tre år er budgettet på 20,7 mio. EUR.
Genbegravelse af
kejserinde Dagmar
af Udenrigsministeriet.dk
Udenrigsminister Per Stig Møller har til den russiske ambassadør i
Danmark overrakt et brev fra Hendes Majestæt Dronningen til Præsidenten for
den russiske Føderation, Vladimir Putin. Brevet er foranlediget af, at Præsidenten
tidligere overfor Dronningen har rejst spørgsmålet om en mulig overførelse af
enkekejserinde Dagmars jordiske rester fra Roskilde Domkirke til Peter og Paul
katedralen i Skt. Petersborg. Spørgsmålet om genbegravelse er også blevet
rejst overfor Dronningen af repræsentanter for Romanov-familien, der har
henvist til, at det var enkekejserinde Dagmars ønske, at hendes jordiske
rester, når omstændighederne måtte tillade det, skulle stedes endeligt til
hvile i Peter og Paul katedralen, side om side med hendes ægtefælle, Zar
Alexander III. På denne baggrund giver Dronningen i brevet udtryk for, at
Hendes Majestæt i princippet ikke vil stille sig hindrende i vejen for en
opfyldelse af dette ønske, men peger samtidig på nødvendigheden af, at overførelsen
og genbegravelsen i givet fald sikres gennemført på en værdig og respektfuld
måde. En genbegravelse ville samtidig være en symbolsk bekræftelse af de
historiske forbindelser mellem Danmark og Rusland.
Udenrigsministeren har samtidig skrevet til Ruslands udenrigsminister, Igor
Ivanov. Brevet nævner en række konkrete hensyn, der skal tilgodeses, for at
genbegravelsen kan finde sted i fred og værdighed. Dette vil kræve et tæt
samarbejde mellem danske og russiske myndigheder, og der må indgås en aftale
mellem den danske og russiske regering vedrørende alle aspekter af
genbegravelsens gennemførelse. Først når drøftelserne herom er afsluttet,
vil man fra dansk side kunne foretage en endelig vurdering af, om en overførsel
af Enkekejserindens jordiske rester bør ske, og forelægge sagen for Hendes
Majestæt Dronningen med henblik på at opnå Dronningens endelige samtykke til
genbegravelsen. I givet fald vil man stile efter, at en genbegravelse kan finde
sted den 26. september 2004, idet denne dato markerer årsdagen for daværende
Prinsesse Dagmars ankomst til Rusland den 26. september 1866 for at blive gift
med den russiske tronfølger, Alexander.
Rumænien er
på vej
af Danmarks Eksportråd
Rumænien er det næststørste land i Central- og Østeuropa med en
befolkning på 21,7 mio. og et areal på 238.400 km2. Det er udstyret med
store naturressourcer og ligger centralt placeret ved Sortehavet mellem
Vesteuropa og Mellemøsten. Rumænien er et af de fattigste lande i Europa.
Bruttonationalproduktet pr. indbygger er kun omkring EUR 1.900 (godt 1/20 af
niveauet i Danmark). Købekraften er lav. Der er dog en mindre gruppe nyrige
og en voksende men fortsat beskeden middelklasse.
Politisk er Rumænien grundlæggende stabilt med et demokrati, der synes
fast forankret. Efter det seneste valg til parlamentet i november 2000 blev
der dannet en reformkommunistisk, socialdemokratisk regering, der på de
fleste områder har overrasket positivt.
Den økonomiske udvikling er præget af store, men aftagende strukturelle
problemer, der skyldes transformationen af den tidligere kommunistiske økonomi
til en markedsøkonomi med fri prisdannelse. De vigtigste elementer heri er
privatisering af de statslige virksomheder og åbning af den rumænske økonomi
overfor omverdenen. Det er forventningen, at EU-kommissionen inden udgangen
af indeværende år ville kunne erklære Rumænien for en markedsøkonomi.
Rumænien har de seneste år fået vendt den økonomiske udvikling. I 2002
opnåede Rumænien en høj vækstrate på 4,9% som følge af fortsat fremgang
i eksporten og en mærkbar stigning i investeringsniveauet. I 2003 forventes
en vækst på 4,5-5%. Et særligt problem i Rumænien har været den høje
inflationsrate. Inflationen var i 1999 knap 55%, men den er siden blevet
nedbragt og var i 2002 på knap 18% og forventes i 2003 at blive ca. 14%.
Et opsving, der skal holde over en længere årrække, forudsætter en stærk
forøgelse af navnlig de private investeringer og herunder især de
udenlandske investeringer. De samlede udenlandske private investeringer i Rumænien
har siden 1990 kun udgjort et beløb på godt EUR 9 mia. Dette tal ligger
langt under niveauet i sammenlignelige central- og østeuropæiske lande.
Investeringerne er dog stigende, og der er iværksat flere tiltag fra den rumænske
regerings side for at tiltrække udenlandske investorer. Set på baggrund af
de senere års økonomiske udvikling har den danske eksport til Rumænien
klaret sig ganske godt. I 2002 steg eksporten med hele 40%, således at
eksporten sidste år var på DKK 610 mio.
Perspektiverne på det rumænske marked tegner sig i 2003 og de følgende
år lysere end tidligere på grund af et forventet højere vækstniveau.
Også udviklingen i Rumæniens internationale relationer trækker i den
rigtige retning. 2002 var således et særdeles godt år for rumænsk
udenrigspolitik. Rumænske statsborgere opnåede visumfrihed ved indrejse til
Schengen-området. Rumænien blev inviteret til NATO-medlemskab og af
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i København i december 2002
fremgår det, at målet er, at Rumænien skal blive medlem af EU i 2007. Rumænien
modtager i forbindelse med forberedelserne til EU-medlemskab en betydelig og
stigende bistand fra EU. Denne bistand samt långivningen fra Verdensbanken,
EBRD og EIB vil spille en ganske betydelig rolle for udviklingen i den rumænske
økonomi i de kommende år.
Skal de lyse perspektiver fastholdes er det vigtigt, at Rumænien selv gør
en indsats for at fuldføre reformprocessen. Ligeledes er det vigtigt, at
kreditværdigheden fortsat forbedres for at fremme omfanget af de udenlandske
investeringer. Netop Rumæniens hidtidige dårlige kreditværdighed har været
et stort problem for danske eksportører, idet det fortsat er forholdsvis
vanskeligt og dyrt at opnå garantier for eksportkreditter ved eksport til
Rumænien. De bedste finansieringsmuligheder er fortsat koncentreret om dansk
eksport til projekter på fx miljø-, energi-, transport-, og agroindustriområdet
finansieret af internationale organisationer, herunder EU, Verdensbanken,
EBRD og EIB. Der er nu bedre muligheder end tidligere for danske eksportører og
investorer, der måtte vise interesse for det rumænske marked Men det
er vigtigt at være opmærksom på, at markedet fortsat er præget af hyppige
ændringer i lovgivningen, som ofte gør betingelserne for investering og
eksport uforudsigelige. Derudover er der en omfattende korruption og et
ganske hårdt forretningsklima. De indtil nu få danske virksomheder, der har
etableret sig i Rumænien, er typisk større virksomheder med et betydeligt
finansielt grundlag.
Salgsfremstød
for forsvarmateriel i Polen
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
I samarbejde med Dansk Industri og Forsvarsattachéen i Warszawa gennemfører
Handelskontoret et fremstød for danske virksomheder på det polske
marked for forsvarsmateriel. Fremstedet er planlagt til at finde sted i
perioden 17. - 19. november 2003.
Fremstødet finder sted i Warszawa og vil bestå af et formiddagsseminar med
indlæg fra polsk og dansk side, fulgt af individuelle møder for deltagerne.
Endvidere vil der være mulighed for besøg på det polske
forsvarsministerium.
Arrangementet gennemføres med tilskud fra Danmarks Eksportråd med mulighed
for at blive første trin i et længerevarende forløb med diverse opfølgningsaktiviteter
rettet mod markedsbearbejdning.
Stå
sammen i Rusland
af Danmarks Eksportråd
Generalkonsulatet i Skt. Petersborg lancerer et nyt initiativ. Man vil samle
danske virksomheder inden for olie- og gasindustrien samt den tunge
procesindustri for at kunne nå tilstrækkelig gennemslagskraft til at bryde
igennem på det russiske marked. Danske virksomheder har store muligheder,
men det kræver samarbejde. Med i planerne er, at en brancheorganisation
deltager i initiativet.
De russiske virksomheder indenfor målgruppen tjener mange penge i en
international økonomi. De prioriterer ofte at købe vestligt og mere pålideligt
udstyr, idet et udfald af en nøglekomponent kan føre til store driftstab.
Danmark har gennem lovgivning og afgifter styret mod energi og miljøoptimering
af denne type virksomheder. Mange af disse tiltag har ofte vist sig at medføre
fordele i form af større pålidelighed, større produktionsvolumen og bedre
produktkvalitet. Det er netop disse fordele, som russerne kan se gavn af.
Samtidig giver de energi- og miljøgevinster, som giver de russiske
virksomheder bedre vilkår for at optage gunstigt finansierede lån fra EBRD
m.fl. De danske erfaringer giver derfor et godt grundlag for, at en lang række
virksomheder inden for de nævnte industrier kan få en givtig eksport i gang
på dette vigtige nærmarked (kun to timers flyvetid). Der er stadig stor
fokus på Østersøområdet, når dansk, nordisk og europæisk politik løbende
revideres. Der er specielt stor opmærksomhed på Nordvestrusland, som grænser
op til EU og Østersøen, idet samhandelen skal styrkes for at undgå at få
en ny økonomisk barriere langs de baltiske lande. Generalkonsulatet regner
med at starte initiativet med en mindre præsentation og et møde på et
raffinaderi i Leningrad Oblast regionen samt et efterfølgende møde med
myndigheder og et olieselskab, som planlægger at bygge et nyt raffinaderi i
samme region. Initiativet forventes afholdt i oktober.
Landbrugsseminar i Letland
af Danmarks Eksportråd
Letlands fremtidige medlemskab af EU giver landbrugssektoren en række
udfordringer, men også muligheder. Landmænd og virksomheder kan få før-optagelsesstøtte
fra EU til moderniseringer og køb af nyt udstyr. Efter optagelsen i EU den 1.
maj 2004 vil Letland modtage yderligere støtte fra EU's strukturfonde.
Landbrugsrådet og den danske ambassade i Letland afholder den 2. december 2003
seminaret 'Agro Industry Forum' på det lettiske landbrugsuniversitet i Jelgava.
Hovedformålet er at etablere samarbejde og vidensdeling mellem danske
virksomheder og lettiske landmænd og virksomheder. Det drejer sig om
virksomheder inden for områder, der kan få før-optagelsesstøtte fra EU's
SAPARD-program og er omfattet af planen for promovering af udvikling af
landdistrikter og landbrugsområder. Det vil især være inden for
kornproduktion og svineavl.
Fra SAPARD-fonden vil Letland i perioden 2000-2006 modtage et årligt tilskud på
19,8 millioner euro. Den 1. februar 2003 var 286 projekter til en totalværdi af
44,4 millioner euro blevet godkendt. Hovedparten af projekterne til en samlet værdi
på 18,9 millioner euro lå inden for kategorien 'modernisering af
landbrugsmaskinel, -udstyr og -bygninger'.
Efter optagelsen i EU næste år vil Letland modtage støtte fra EU's
strukturfonde i størrelsesordenen 89,4 millioner euro i 2004, 97,7 millioner
euro i 2005 og 103,9 millioner euro i 2006.
Danske virksomheder, der har erfaring med SAPARD-programmet og med udnyttelse af
andre europæiske fonde, vil til gensidig fordel kunne dele denne erfaring med
de lettiske deltagere på seminaret.
Mere end 300 lettiske landmænd, landbrugsvirksomheder og specialister fra
landbrugssektoren deltog sidste år i seminaret. Danmark var repræsenteret med
13 virksomheder og landbrugsorganisationer, som delte ud af deres nyeste tanker
og erfaringer inden for effektivt jordbrug og svineavl.
One-year anniversary of hostage crisis
by Center for Defense Information
Moscow, 23 October 2003 (RFE/RL) -- City officials and public figures
inaugurated a memorial in Moscow today on the one-year anniversary of the start
of the deadly hostage-taking by Chechen separatists at the Dubrovka theater,
while grieving relatives gathered nearby for a separate service. "They came
to see a show, but instead they met a monster," said Moscow Mayor Yuri
Luzhkov, who opened the ceremony. Officials stood on a stage set up next to the
monument, a seven-meter-high granite pillar bearing three cranes (birds) frozen
in mid-flight. The memorial makes no specific mention of the Dubrovka tragedy,
but is dedicated simply to "victims of terrorism." "We have to
draw conclusions," said Luzhkov. "The state has to draw conclusions
about how to fight more effectively, about how to eliminate the causes of such
terrorism in our country. Another conclusion is that we ourselves should be more
vigilant. Terrorism will not break us!".
Optagelse i Erhvervskontakt Østeuropa
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
East-X-Net tilbyder rabat på optagelse i databasen Erhvervskontakt Østeuropa. Databasen er et
register over virksomheder, som arbejder med Østeuropa.
Prisen for optagelse vil herefter være kr. 100,00. Beløbet er et
engangsbeløb, og der opkræves ikke årlige gebyrer.
Besøg www.east-x-net.dk/erhverv
2. Opinion |
Udvidelsesarbejdet skal gøres færdigt
Af Dansk Industri
København-topmødet i december
2002 udgjorde den hidtidige
kulmination på EU’s udvidelsesproces,
da det lykkedes
at afslutte optagelsesforhandlingerne
med intet
mindre end ti nye lande. For erhvervslivet er udvidelsen det bedste eksempel
på, hvordan målsætningen om et mere konkurrencedygtigt EU går hånd i hånd
med ambitionen om at bidrage mere til den sikkerhedspolitiske stabilitet.
Optagelsen af 100 millioner nye forbrugere vil på
én og samme tid skabe øget vækst og
stabilisere EU’s umiddelbare nærområde.
Optagelsen af Central- og Østeuropa er derfor ikke en omvej, men en genvej til
indfrielsen af f.eks. Lissabonmålsætningerne. Øgede vækstrater i Central- og
Østeuropa har da også allerede
styrket den samlede økonomiske udvikling i Europa. Selvom udvidelsen allerede
har skabt en god cirkel, er arbejdet langt fra færdigt. Skal vækstpotentialet
i udvidelsesprocessen for
alvor
realiseres, må reformprocesseni Central- og Østeuropa fortsætte;
og skal stabiliteten i Europa bevares, må EU-landene indfri deres løfter til
de ansøgerlande, der p.t. opholder sig i venteværelset. Dertil kommer, at EU
må udvikle en naboskabspolitik over for sine nye naboer.
Reformer i de nye
medlemslande –
med hjælp fra EU!
Optagelsen af de central- og østeuropæiske lande markerer ikke i sig selv,
at reformprocessen er afsluttet. Det er trods alt ikke muligt at gennemføre
tigerspringet fra plan- til markedsøkonomi inden for 13 år! De nye medlemmer
skal ikke alene tilpasse sig de 80.000 siders EU-lovgivning; de skal også
opbygge f.eks. en velfungerende administration, udvikle en effektiv
skattelovgivning osv. – områder, som ikke ligger direkte inden for EU’s
lovpakke.Netop det forhold at de nye medlemmer stadig har et stykke vej igen
i reformprocessen, har store konsekvenser
for EU’s Indre Marked. En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Industri, som
specifikt omhandler Østersøregionen, peger på, at der er langt igen, før det
er lige så let at drive virksomhed og handle i Tallinn som i Tammerfors. De
største barrierer for erhvervslivet befinder sig inden for de områder, der
under én hat kan betegnes som "god embedsførelse", dvs. love og
regler og
offentlig administration.
Den entydigt største barriere for handel og investeringer i den østlige del af
regionen er den offentlige administration. Toldbehandlingen er
fortsat langsommelig, skatteinspektionerne vilkårlige, og embedsmænds forsøg
på at presse virksomhederne
til at betale bestikkelse er for udbredt. Den næststørste barriere er et
omfattende bureaukrati og et indviklet sæt af love og regler. Hovedbyrden i
reformarbejdet vil fortsat ligge på de central- og østeuropæiske lande. Skal
gevinsterne i udvidelsen realiseres, må de nuværende medlemmer imidlertid
også give en hånd med. Konkret betyder det, at EU-landene bør forsætte med
at give økonomisk støtte til "god embedsførelse", både når det
drejer sig om at sætte de nye medlemslande i
stand til at administrere EU’s regler,
og når det drejer sig om opbygning af tidssvarende rets-, skatte- og
toldsystemer og uddannelse af dommere.
Når den nuværende før-tiltrædelsesstøtte,
der netop går til dette formål, fases ud i 2006, bør den derfor
erstattes af midler fra EU’s strukturfonde.
Dette vil imidlertid kræve, at EU i forbindelse med vedtagelsen af det nye
budget i 2005/6 bør lægge den gamle strukturfondspolitik op på tegnebrættet.
I dag kan regionernemlig primært modtage hjælp til
infrastrukturanlæg, omskoling af arbejdskraft m.v. Fondene bør derfor gøres
mere fleksible i form af nye indsatsområder. Det nytter ganske enkelt ikke at
operere efter "one size fits all-princippet", når EU i 2004 optager
lande med behov, der på flere områder adskiller sig fra de nuværende
medlemsstaters. I takt med at EU’s
landbrugspolitik reformeres, bør det muliggøre overførsel af midler til disse
nye behov.
I sving med
næste udvidelsesrunde!
Udover at færdiggøre arbejdet med
den nuværende udvidelsesrunde
skal EU også tage fat på den næste
runde med Bulgarien og Rumænien, de sydøsteuropæiske lande og Tyrkiet.
Optagelsen af samtlige disse lande rummer betydelige økonomiske og
sikkerhedspolitiske gevinster. En optagelse af f.eks. de gamle Balkanlande vil
ikke alene udvide
EU’s Indre Marked med et nyt potentielt vækstområde, men også gøre Europas
mest ustabile region med krige, flygtningestrømme og organiseret kriminalitet
til en normal del af det nye Europa. Ligesom i den tidligere udvidelsesrunde kan
gevinsterne ved optagelsen kun indfries, hvis EU-landene fastholder det
klassiske princip i udvidelsesprocessen: nye lande kan kun blive optaget, når
de opfylder de såkaldte Københavnskriterier, dvs. når de er velfungerende
markedsøkonomier og stabile demokratier. For størstedelen af ansøgerlandene
betyder det, at optagelsen er alt andet end lige om hjørnet. Skal
medlemskabsperspektivet bevares – og ikke pludselig fremstå som et svagt
lys for enden af en meget lang tunnel - bør
EU-landene derfor se nærmere på, hvordan landene gradvist kan blive knyttet
tættere til unionen. Kun et troværdigt medlemskabsperspektiv vil således
kunne sikre, at ansøgerlandene sætter fart på deres vanskelige reformproces.
Slagkraftig naboskabspolitik
Endelig er det vigtigt for erhvervslivet,
at EU også udvikler en slagkraftig naboskabspolitik. Med optagelsen af bl.a.
Polen og Baltikum er EU’s grænser rykket helt op til lande, som er
potentielt ustabile – med dertil hørende fare for organiseret kriminalitet,
flygtningestrømme m.v. (Hviderusland, Ukraine, Rusland osv.). Et tættere
samarbejde
med disse lande – f.eks. i form af oprettelsen af et frihandelsområde
– rummer naturligvis
også nye vækstmuligheder. I den sammenhæng er det også vigtigt, at EU ikke
glemmer at kigge sydpå, nærmere specifikt mod Middelhavslandene. Stabilisering
af disse skrøbelige stater vil yde et vigtigt bidrag til den internationale
stabilitet. For erhvervslivet er det afgørende, at EU’s nye naboskabspolitik
sættes i gang hurtigst muligt, og at
EU udvikler en detaljeret
"noget for noget-strategi". Øget markedsadgang skal løbende gøres
afhængig af specifikke økonomiske og politiske reformer, der særligt styrker
stabiliteten og de samlede vækstmuligheder i Europa. Når det gælder forholdet
til Rusland, er det vigtigt, at naboskabspolitikken understøtter
bestræbelserne inden for EU’s Nordlige Dimension om at udvikle det
nordøstlige Europa, herunder Rusland, til et nyt vækstcenter i Europa. Under
alle omstændigheder bør der i de kommende budgetforhandlinger afsættes de
fornødne midler til samarbejdet om den Nordlige Dimension. Hidtil har den
været en politik uden egen pengekasse!
Denne kronik et uddrag af rapporten "EU i en ny verden". Udgivet af Dansk
Industri.
3. Næste udgivelse |
Næste udgave af Øst Magasinet udkommer
d. 10. dec. 2003. Indlæg, pressemeddelelser og kommentarer kan
sendes til
redaktionen.
Øst Magasinet's nyhedsgruppe, som modtager
Øst Magasinet har p.t. ca. 950+ medlemmer.
Tilmeld/Afmeld: Nyhedsgruppe
Markedsføring
af et produkt |
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre? Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Læs mere
|
Nyhedsmail |
Tilmeld dig
East-X-Net's nyhedsgruppe og få tilsendt Øst Magasinet hver måned
med artikler om østeuropæisk erhverv og politik. |
All rights reserved © 200 3 Øst Magasinet.
Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs,
logos) are protected by intellectual property rights owned by Øst Magasinet.
As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish,
display or in any way commercially exploit any of the content of this
section without the prior written consent of East-X-Net.
|
|
Vigtig besked:
|
Vidste du at du kan kontakte East-X-Net's læsere?
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre?
Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Mere information!
KLIK
HER!
|
|