|
Indhold:
1.
Artikler
- Jubiiilæum; et par ord fra redaktøren!
- Estland sagde "JA" til EU
- Letland sagde også "JA"
- Putins favorit vandt i Skt. Petersborg
- Præsidentvalg i Tjetjenien afgjort på forhånd
- Stort marked for medicin i Rusland
- Kroatien i vækst
- Gdansk havn udbygger
- SAS køber andel i Estonian Air
- IMF: Reforms are neded
- Optagelse i Erhvervskontakt Østeuropa
2.
Opinion
- Østersøregionen kan blive globalt førende
Interview med Uffe Ellemann Jensen
af
Flemming J. Mikkelsen, Business Today,
Danske Bank
3.
Næste udgivelse
1. Artikler |
Jubiiilæum; et par ord fra redaktøren!
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Så blev det til
jubilæumsudgaven nr. 50. Som tiden går!
Jeg vil gerne bringe en tak til alle de mennesker som på forskellig vis har
bidraget til Øst Magasinet siden starten. Ingen nævnt, ingen glemt, men jeres hjælp har
været uvurderlig. Magasinet har pt. 950 medlemmer, og det har været en
spændende udvikling. Kvaliteten er gradvis blev forbedret, så der nu er
indført abonnement for virksomheder. En tak til alle modtagere
af Øst Magasinet, som har vist sig at være absolut loyal nyhedsgruppe. Så
anbefal endelig Øst Magasinet til andre interesserede. Okay, så tilbage
til arbejdet!
Allan Loumann Lissau, Redaktør.
Estland sagde "Ja" til EU
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Estland stemte den 14. september
et klart ja til EU medlemskab. Ja-siden fik 66,92 pct. af stemmerne mod
nej-sidens 33,08. Valgdeltagelsen var 63,4 pct. "Estland
er vendt tilbage til Europa for at blive. Jeg kan sige, at foråret er
kommet til Estland. Vores uafhængighed er blevet garanteret," udtalte
ministerpræsident Juhan Parts efter valget.
Letland sagde også "Ja"
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Ca. 80% af de stemmeberettigede mødte op til EU valget i Letland den.
20 september. Det blev et overvældende flertal for
tiltrædelse til EU i 2004. Ca. 67% stemte "ja", mens ca. 32%
stemte "nej". Hermed er alle afstemninger afholdt og EU vil
blive udviddet fra 15 til 25 medlemslande i 2005. Der er afholdt
bekræftende afstemninger på Malta, Slovenien, Ungarn, Litauen, Slovakiet,
Polen, Tjekkiet, Estland og nu til sidst Letland. Cypern tiltræder ligeledes, men uden afstemning.
Putins favorit vandt i
Skt. Petersburg
af Journalist Tina
Altenburg
Det var præsident Putins favorit, der vandt guvernørvalget i Skt.
Petersburg. Den 54-årige Valentina Matvijenko vandt med 63,1 % af stemmerne
mod viceguvernør Anna Markovas 24,2 %. Matvijenko måtte dog ud i en anden
valgrunde, fordi hun i første runde ikke fik de fornødne 50 % af stemmerne,
der skal til for at undgå en anden valgrunde. Valget er blevet opfattet som
en prøve på præsident Putins popularitet forud for parlamentsvalget 7.
december og præsidentvalget til marts næste år. Det var forventet, at
Matvijenko ville vinde allerede i første runde, fordi Putin åbent havde
erklæret sin støtte til hende. Det var derfor noget af en overraskelse, at
hun skulle ud i en anden valgrunde. I øvrigt var valgdeltagelsen alarmerende
lav. Kun godt 28 % af Skt. Petersburgs 3,7 mio. vælgere mødte op for at
stemme.
Valget viste, at befolkningens opbakning til Kreml har sine begrænsninger.
Hele 11 % af de fremmødte vælgere, havde således i første valgrunde stemt
i kategorien "ingen af de ovennævnte kandidater", der dermed kom
ind på en tredjeplads i valgrunden.
Præsidentvalg i
Tjetjenien afgjort på forhånd
af Journalist Tina
Altenburg
Indbyggerne i den krigshærgede republik Tjetjenien har netop været til
stemmeurnerne for at vælge en ny præsident. Resultatet var ikke
overraskende, det var nemlig afgjort på forhånd. Kremls udvalgte kandidat,
Akhmad Kadyrov, vandt stort med over 80 % af stemmerne. 85 % af de
registerede vælgere stemte.
Alle de kandidater, der kunne have været en trussel mod Kadyrov var enten
blevet overtalt til at trække sig, eller de var blevet diskvalificeret af
myndighederne. Forretningsmanden Saidullajev oplevede at blive
diskvalificeret på trods af, at han havde indsamlet det antal underskrifter,
der kræves for at kunne stille op til valg. Det var ikke godt nok, afgjorde
Højesteret, en del mennesker havde nemlig glemt at skrive ”Tjetjenien”
som led i deres adresse. Andre kandidater har oplevet at få mordtrusler mod
sig selv og deres familier, hvilket har fået dem til at trække sig ud af
valget. Tilbage var nogle totalt ukendte kandidater. I forhold til dem var
Kadyrov en sikker vinder. Kadyrov er en tidligere tjejtensk oprører og mufti. Han har kæmpet
mod russerne, men har senere skiftet side. Han spås ikke at have nogle
chancer for at løse Tjetjeniens problemer. De tjetjenske oprørere, der kæmper
for Tjetjeniens uafhængighed, vil utvivlsomt fortsætte deres kamp mod
russerne. Men med Kadyrov på posten som præsident forventer Kreml at have
noget mere kontrol med den oprørske republik.
Stort marked for
medicin i Rusland
af Danmarks Eksportråd
Det russiske farmaceutiske marked var i 2002 på knap 5 milliarder
amerikanske dollars i detailpriser. Det repræsenterer en vækst på 8
procent i forhold til 2001. I prognoserne for de næste tre år vurderes væksten
at ville ligge på cirka 10 procent om året. Markedet domineres af
importerede produkter, der dækker over to-tredjedele af markedet. Prognoser
anslår, at dette også vil være tilfældet i hvert fald de næste to eller
tre år.
Den russiske økonomi har et stort potentiale. En anslået vækst i BNP på
6 procent i 2003 og et stabilt nationalbudget båret oppe af høje
oliepriser tegner et billede af et særdeles interessant marked.
Rusland har overtaget store dele af det sovjetiske sundhedssystem. Systemet
er desværre kun blevet reformeret i begrænset omfang og mangler store
investeringer for at nå vestlig standard. De totale udgifter til
sundhedssektoren i Rusland vurderes til 3 procent af det samlede BNP. Kun 10
procent heraf stammer fra føderale budgetter, resten stammer fra regionale
offentlige budgetter og private. Især private bidrager, idet de uofficielt
betaler til medicinsk uddannet personale for at få behandling. Det gør
markedet særdeles uigennemskueligt og i en vis udstrækning svært tilgængeligt.
Kroatien i vækst
af Danmarks Eksportråd
Kroatien ligger i grænseområdet mellem Centraleuropa og Balkan, både i
geografisk og overført betydning. Landets institutioner og den nationale
selvforståelse er præget af centraleuropæiske idealer, men historisk er
det på godt og ondt uløseligt forbundet med Balkan. Denne beliggenhed i en
konfliktplaget og urolig region har været altafgørende for Kroatiens
udvikling, ikke mindst i de sidste årtier. Den fredelige, om end vanskelige
omstilling fra planøkonomi til markedsøkonomi, som andre tidligere
socialistiske og kommunistiske lande indledte i starten af 1990erne, blev således
umuliggjort af de ødelæggende krige i det tidligere Jugoslavien.
Det var derfor med mindst fem års forsinkelse, at Kroatien i slutningen af
1990erne indledte en privatiseringsproces og en overgang til markedsøkonomi.
Tilnærmelsen til det øvrige Europa lod dog vente på sig; de første år
under præsident Franjo Tudjman var præget af isolation, og det var først i
forbindelse med Tudjmans død i december 1999 og parlamentsvalget i januar
2000, at Kroatien kunne tage de første skridt i retning af åbenhed og
integration.
Siden er det gået stærkt, og Kroatien står nu på tærskelen til EU. Det
indgav formel ansøgning om medlemskab i foråret 2003 og vil arbejde for at
kunne indtræde sammen med Rumænien og Bulgarien i 2007. Udgangspunktet er
godt. Med et veletableret parlamentarisk system, et BNP per indbygger på USD
5.000 og en fungerende markedsøkonomi er forskellen i forhold til de lande,
der kommer med i den netop overståede udvidelsesrunde i København, ikke
markant, og regeringen har sat skub i det forberedende lovgivningsarbejde,
der skal tilpasse landet til EUs regelsæt.
Den største hindring på vejen mod EU-medlemskabet er Kroatiens anstrengte
forhold til det internationale krigsforbrydertribunal for det tidligere
Jugoslavien i Haag (ICTY). En række af tribunalets krav møder hårdnakket
modstand både fra flertallet af vælgerne og fra oppositionspartierne.
Regeringen har derfor måttet modsætte sig udleveringsbegæringer for
tidligere og nuværende officerer og har rejst indvendinger mod udformningen
af anklageskrifter og trukket en række sager i langdrag for ikke at give
oppositionen vind i sejlene. I forvejen er det fra de samme mennesker, at
kritikken af regeringens stramme økonomiske politik kommer, og nye
parlamentsvalg står for døren senest i foråret 2004.
Finans- og pengepolitikken for 2003 vil fortsat være stram i forsøget på
at leve op til de krav, IMF har stillet for endnu et "stand-by"-lån,
som Kroatien fik bevilget i februar. Det indebærer begrænsede lønstigninger
i den offentlige sektor, en nedbringelse af underskuddet på statsfinanserne
og en nedbringelse af de offentlige udgifter på visse områder. Der vil dog
fortsat være underskud på statsbudgettet i det kommende år. Til gengæld
har Kroatien oplevet en rekordlav inflation for 2002 på kun 2,3%, en trend
der er fortsat ind i de første måneder af 2003.
Den økonomiske vækst for 2002 lå på 4,5 procent, det bedste resultat i
mange år. I år forventes en vækst af stort set samme størrelsesorden. Det
skyldes ikke mindst, at turisterhvervet, der led hårdt under krigen, har
genvundet sin tabte styrke. Turisterne er vendt tilbage i stort tal, og 2003
ventes at blive endnu et rekordår for branchen.
Gdansk havn udbygger
af
Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Gdansk havn vil have styrket sin position på det logistikmæssige
verdenskort og står foran en kraftig opgradering. Der er planer om en
direkte togforbindelse til Ukraine og Odessa ved Sortehavet. Der investeres
ligeledes store midler i forbedrede tilkørselsforhold, samt en sænketunnel
til en værdi af knap 1 mia. DKK (størstedelen af finansieringen kommer fra
EU) under Martwa Wisla floden. Der skal endvidere investeres i en ny
containerterminal og det toldfrie område skal udvides med lagerhaller og kølehuse.
Til begge sidstnævnte projekter ønskes investorer, som vil stå for at
bygge og drive dem. For mere information se www.portgdansk.pl
SAS køber andel i Estonian Air
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Maersk Air satte tidligere i år flyselskabet Estonian Air til salg.
Ifølge Jyllands Posten har SAS købt 49 pct. af aktierne i det estiske
flyselskab. Prisen er 180 mio. kr.. »Købet et led i vores strategi om at
stykre vores position i det baltiske område,« siger vicekoncernchef Gunnar
Reitan fra SAS koncernen til Jyllands Posten.
IMF: Reforms are neded
by Center for Defense Information
Higher oil prices and wages will push Russia towards stronger
growth in
2003, but Moscow and other ex-Soviet governments
must take steps to improve their "inhospitable" investment
climates. The International Monetary Fund (IMF) IMF warned that the boost to
Russia's economy from the rise in oil prices and wages in unlikely to last
in the long term, increasing the pressure on the country's rulers to push
through much needed structural reforms. In its twice yearly World Economic
Outlook published here, the IMF forecast that Russia's growth will rise to
6.0 percent this year from 4.3 percent the year earlier, but should drop
back to 5.0 percent in 2004.
It said part of the activity was due to strong growth in private
consumption, prompted by hikes in wages and
pensions.
"In contrast, however,
investment activity outside the energy sector has remained subdued ...
reflecting the continued inhospitable investment climate," it said.
"Regional growth prospects depend critically on an acceleration of
structural reforms," it added. The IMF said that Russia must reinforce
reforms in its banking sector and open its electricity and transportation
sectors to outside competition.
Optagelse i Erhvervskontakt Østeuropa
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
East-X-Net tilbyder rabat på optagelse i databasen Erhvervskontakt Østeuropa. Databasen er et
register over virksomheder, som arbejder med Østeuropa.
Prisen for optagelse vil herefter være kr. 100,00. Beløbet er et
engangsbeløb, og der opkræves ikke årlige gebyrer.
Besøg www.east-x-net.dk/erhverv
2. Opinion |
Østersøregionen kan blive globalt
førende
Af Flemming J. Mikkelsen, Kommunikation, Danske
Bank
Integration Lande som Rusland, Polen og Tyskland kommer til at spille en
afgørende rolle i den kommende verdensorden, og en målrettet integration i
Østersøregionen kan give regionen økonomiske vækstrater helt i top,
vurderer tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen.
Østersøregionen har potentiale til at blive den måske vigtigste region i
den nye verdensorden. Med medlemmer som Rusland, Polen og Tyskland
repræsenterer regionen nogle af de mest indflydelsesrige lande i verden, og
med EU-udvidelsen næste år med fire lande fra regionen er der lagt op til
en yderligere integration af landene omkring Østersøen.
Formanden for Baltic Development Forum, tidligere udenrigsminister Uffe
Elleman-Jensen, ser store udviklingsmuligheder i det han kalder en unik
kombinationen af nye og gamle demokratier i regionen. Men han understreger
også, at succes'en risikere at udeblive, hvis de enkelte lande ikke er
parate til at skubbe kortsigtede nationale interesser til side.
- Det er jo netop kombinationen af nyt og gammelt, der er skyld i, at
Østersøregionen ligger på tredjepladsen, når det gælder økonomisk
vækst, siger Uffe Ellemann-Jensen og henviser i sin sammenligning til
atlanterhavsregionen og middelhavsregionen.
Terrorangreb blev katalysator
Hvor langt er de 10 lande omkring Østersøen kommet i bestræbelserne på
at arbejde sammen som en region, og svarer dette niveau til dine
forventninger?
- For at svare på det spørgsmål, må man se det i en historisk dimension:
Da den daværende tyske udenrigsminister, Hans-Dietrich Genscher, og jeg i
1992 tog initiativ til at samle alle udenrigsministrene fra
Østersøregionen for at danne Østersørådet, syntes vi, at begivenheden
var skelsættende. For første gang i 70 år sad alle regionens
udenrigsministre rundt om det samme bord - og på lige vilkår!
- Når jeg kigger tilbage på tiden, der fulgte, med NATO-topmødet i Prag i
november sidste år, og derefter EU-topmødet i København i december som de
helt store begivenheder, må jeg nok konstatere, at mine drømme og visioner
for Østersøregionen og Europa blev indfriet til fulde. Vi er nået meget
langt. Længere end man kunne have forventet.
- For bare få år siden var der næppe mange, der turde forudse, at de tre
baltiske lande og Polen kunne blive medlemmer af EU - og da slet ikke NATO.
Russisk medlemskab af WTO var også helt ude af billedet. Men i 2002 blev
drømmene til virkelighed. Nu mangler vi blot det russiske WTO medlemskab.
- Terrorangrebene i New York og Washington den 11. september blev en form
for katalysator og et omdrejningspunkt for regionen og også for Europa. Vi
vendte denne forfærdelige begivenhed til en mulighed, og styrkede det
værdifællesskab, som vi ubevidst havde opbygget siden Sovjetunionens
opløsning. Den dag opdagede vi jo, at vi i Østersøregionen og i Europa
havde langt mere til fælles med hinanden, end vi havde uenigheder. Det er
de fælles værdier og interesser, vi skal bygge videre på i fremtiden
sammen med andre lande, der deler vores anskuelser.
Unik region
Findes der en region i den øvrige del af verden, som kan tjene som
forbillede for udviklingen i Østersøregionen?
- Østersøregionen er unik. Heroppe nordpå har vi dels kombinationen af
nye og etablerede markeder, nye og gamle demokratier samt nye og gamle
institutioner og samarbejdsstrukturer.
- Vi må fortælle især vores amerikanske venner, at kombinationen af nyt
og gammelt faktisk har vist sig at være en styrke for Østersøregionen. Og
ikke en svaghed. Det er jo netop kombinationen af nyt og gammelt, der er
skyld i, at Østersøregionen ligger på tredje pladsen, når det gælder
økonomisk vækst. De to andre regioner i Europa, som vi konkurrerer med, er
atlanterhavsregionen og den vestlige middelhavsregion.
- Forskellen på de to regioner og os er, at Østersøregionen rummer tre af
de største og mest indflydelsesrige lande i verden, Polen, Rusland og
Tyskland. Østersøregionen har derfor potentialet til at blive måske den
vigtigste region i den nye verdensorden, da der ikke er tvivl om, at
specielt Polen og Rusland vil få en afgørende rolle i fremtiden.
- Når det så er sagt, så skal vi altid sætte nye mål og visioner. Vi
skal lære af især Atlanterhavsregionen, der for blot 20 år siden bestod
af lige netop det samme, som vi - nemlig etablerede og potentielle markeder.
Lige netop denne region repræsenterer jo en succeshistorie, hvor man
udnyttede mulighederne i regionen, mens tiden var moden.
Hvem har det største ansvar for at regionen kommer til at fungere som en
enhed?
- Der er ikke nogen, der har mindre eller mere ansvar end andre. Alle har et
stort ansvar for, at Østersøregionen bliver en global anerkendt
vækstregion, der står for samarbejde og fælles prioriteter. Det var jo
lige netop derfor, vi grundlagde Baltic Development Forum for fem år siden.
Baltic Development Forum er en netværks- og dagsordensættende organisation
for beslutningstagere i politik, erhvervsliv, forskningsverdenen og
medieverdenen. Vi samler mennesker, der er interesseret i at udvikle
Østersøsamarbejdet på kryds og tværs af sektorer og grænser. De
repræsenterer virksomheder og organisationer, som er deres ansvar bevidst,
og gerne vil vise det.
Ægte frihandelsområde
Hvordan ser din version for det kommende tiårs udvikling i
Østersøregionen ud?
- Beslutningerne, der blev taget ved NATO-topmødet i Prag i november og ved
EU-topmødet i København i december, vil give os et Europa, som fra maj
2004 er forenet i et tættere samarbejde end tidligere i historien. Det vil
blive både friere og fredeligere end nogensinde før. Udvidelsen er en unik
chance for hele Europa, men succesen kan risikere at udeblive, hvis landene
ikke er parate til at skubbe de kortsigtede nationale særinteresser til
side.
- Vi har ikke tid til at være uenige om alt muligt andet lige nu. Der skal
handles. Og det kræver en stor indsats fra EU-Kommissionen, det italienske
og kommende irske EU-formandskab, men så sandelig også fra de nationale
regeringer. Det er i virkeligheden nu, det virkeligt hårde arbejde
begynder. Det lader desværre til, at mange i Europa ikke helt har fundet ud
af det endnu.
- Udvidelsen af EU bør selvfølgelig benyttes til at integrere Rusland i
Europa og derved skabe en sammenhængende Østersøregion. Integrationen i
EU går så at sige hånd i hånd med integrationen i Østersøregionen.
Hvis vi spilder den ene chance, så risikerer vi, at den anden også går
tabt. Det har vi ikke råd til. Først og fremmest må vi bruge udvidelsen
til at sætte nye mål. Og det vigtigste her på kort sigt er nok russisk
medlemskab af WTO. Uden det, frygter jeg, at udviklingen vil stå i stampe.
Og jeg må nok indrømme, at jeg er en smule bekymret.
- På længere sigt forestiller jeg mig, at Danmark sammen med Sverige
bliver fulde medlemmer af EU – uden undtagelser og forbehold. At Norge
følger efter, og at Storbritannien på et tidspunkt også bliver medlem af
euro-zonen, selv om udsigterne kan forekomme lange. Men Tony Blair er jo en
dygtig og visionær premierminister, så mon ikke han kan argumentere sig
til fuldt medlemskab i løbet af sin regeringstid.
- Jeg tror til gengæld ikke, at Rusland bliver medlem af EU – og det er
heller ikke ønskeligt. Rusland er jo så meget mere end en europæisk
nation. Til gengæld er det realistisk, at vi i Østersøområdet - med
potentielt ni medlemmer af EU - indenfor de næste 10 år når at blive et
ægte frihandelsområde.
- Forholdet mellem Rusland og EU skal selvfølgelig baseres på samme
præmisser, som samarbejdet indenfor EU - nemlig gensidig respekt og
samarbejde. Det er ikke konstruktivt for noget land at lade sig styre af
mistænksomhed, og da slet ikke, når man bor i samme region. Det tekniske
spørgsmål om visum og transit vil til den tid være endelig løst, selvom
jeg tror, der stadig er divergerende opfattelser om problemet.
- Et andet og langt vigtigere spørgsmål er jo Ruslands langsigtede
udvikling. Og her er udviklingen i Kaliningrad-regionen en lille, men
symbolsk vigtig del af forholdet mellem hele Rusland og EU. En fornuftig
erhvervsplan for Kaliningrad vil med tiden burde kunne tilføre Kaliningrad
de vækstrater, som de tre baltiske lande har lige nu. Det er en slags
lakmusprøve på EU-Rusland-samarbejdet.
Er der behov for at Rusland forankres mere forpligtende i det regionale
samarbejde – og i givet fald hvordan gøres dette?
- Ja, i det frihandelsområde, som jeg ser som den helt store mulighed for
vores region.
Modige politikere
Når en række af de tidligere lande i Østeuropa den 1. maj 2004 bliver
medlemmer af EU bliver der fjernet en række barrierer for handel og
investeringer i Østersøsamarbejde. EU- og WTO-medlemskaber dækker
imidlertid ikke vigtige områder inden for erhvervslovgivning som skat og
køb af jord og fast ejendom. Hvordan løses disse problemer så?
- Det kræver, at man lukker skatteministrene inde i et lokale, og først
åbner døren, når problemerne er løst. Sagt på en anden måde, så
kræver det modige politikere, der tør og vil gøre noget ved problemerne.
Det er vel mest hensigtsmæssigt, at de store lande i regionen påtager sig
den største del af opgaverne med at udvikle Østersøregionen økonomisk,
politisk og socialt. Fylder Tyskland og Polen – og vel også Rusland -
disse roller godt nok ud?
- Hvorfor dog det? Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor de store lande alene skal
påtage sig ansvaret for, om noget går galt eller godt. Det er en fælles
opgave. Hvis vi vender tilbage til Kaliningrad problematikken, så er det
klart, at Rusland sammen med EU og Kaliningrad må finde en løsning, som
alle kan leve med, men når det gælder hele Østersøregionen, har vi en
fælles opgave.
- Hvis endelig vi skal dele opgaver ud til hinanden, så har de små og
mellemstore lande en opgave i at bevise overfor især Polen og Tyskland, at
de skal fokusere på mulighederne nordpå. Det vil i sig selv være en
vigtig del af vejen mod at skabe et frihandelsområde i Østersøregionen.
Du har sagt, at Tyskland skal påtage sig den
væsentligste rolle for udviklingen i Østersøregionen. Hvordan påvirker
det udviklingen, at tysk økonomi har store problemer, og derfor kan have
vanskeligt ved at fungere som vækstlokomotivet?
- Tysk økonomi er den vigtigste faktor for økonomien i hele
Østersøregionen. Det kommer vi ikke udenom i mange år fremover. Når det
går dårligt i Tyskland, påvirker det os alle, men væksten i Rusland og
Polen vil med tiden også spille ind.
- Vi skal nok passe på med at forvente, at den enorme vækst, vi havde i
1990'erne, bare fortsætter. Det er urealistisk. En vækstrate på, lad os
sige, 1 pct. i "gamle Europa", er realistisk om end ikke et mål i
sig selv. I de nye lande vil vækstraterne være højere, om end ikke hvad
vi har set tidligere. 1pct. - det lyder af lidt – men er ikke så ringe
endda. Man skal huske, at man i England kalder tiden under Dronning Victoria
for "the golden age". Men under Victoria var vækstraten i England
faktisk kun 1pct.
Kompliceret lovgivning
En rapport fra Dansk Industri for nylig viste, at der siden Murens fald er
sket en liberalisering af handelen i de tidligere østeuropæiske lande
omkring Østersøen. Men der resterer endnu mange brokker at rydde af vejen,
inden det er ligeså nemt at drive forretning i Skagen som i Gdansk. Hvilke
barrierer er de væsentligste at fjerne for at få regionen til at fungere
som en region?
- Det er en glimrende rapport Dansk Industri har lavet, og den giver nogle
gode indikatorer på, hvor det står værst til. Jeg tror ikke, man kan
svare helt entydigt på, hvad der er værst. Det kommer lidt an på, hvor
man bor i regionen.
- Det mit indtryk, at man opfatter den komplicerede lovgivning og måske
især de forskellige skatteregler i regionen, som blandt de største
hindringer, men det er klart, at korruption og mangel på god embedsførelse
også er et problem. Det sås jo eksempelvis i Letland, hvor befolkningen
ved seneste parlamentsvalg udskiftede halvdelen af parlamentet i et forsøg
på at imødekomme korruptionsproblematikken.
Manglen på "god embedsførelse", der er afgørende for
virksomhedernes drift, er de væsentligste problemer for at udvike en
barrierefri Østersøregion. I EU arbejdes der med minimumsstandarder på
området. Er det tilstrækkeligt til at trimme den offentlige
administration, eller er det nødvendigt med en skrappere kur?
- Jeg ved ikke, hvordan man skulle gøre det anderledes end med
minimumstandarder. Desuden er de nye medlemslande helt opmærksomme på
problemet. Den nye regering i Letland er jo et glimrende bevis på, at
landene selv gør en indsats nu.
Platform for debat
Hvad vil Baltic Development Forum for at påvirke denne udvikling specifikt?
- Vi har emnet på dagsordenen. I maj afholdt vi et medlemsmøde om
korruption, og hvordan vi hæver erhvervsetikken i regionen både i øst og
i vest. Blandt talerne var den nye dynamiske vicestatsminister i Letland,
Ainars Slesers, og han fortalte, hvordan man i Letland var et godt stykke
vej, siden regeringen tiltrådte sidste år.
- En anden af talerne var Toomas Luman, der er præsident for det estiske
handels- og industrikammer, og han kom med en interessant provokation: Han
sagde, at korruption er stærkt aftagende i vores region, og i stedet for
altid at fokusere på de nye medlemslande, så skulle man hellere fokusere
på de gamle medlemslande sydpå. Det er dér problemet er i dag, mente han.
- Jeg ser Baltic Development Forum som en vigtig platform for den slags
debatter, ikke blot for at påvirke udviklingen i vores region, men også
for at påvirke opfattelsen af den. Her kan man sige alt det, som ingen tør
sige andre steder. Det er meget vigtigt for udviklingen.
Ser du ikke en fare ved at promovere en
enkelt region som Østersøområdet. Skaber man ikke med en "klub i
klubben" en fornemmelse af en lille elite, som vil noget andet og mere
end de andre medlemmer i EU og dermed trækker nye skillelinjer i
Europa-samarbejdet. Var det ikke bedre med en stærkere bilateral
Partnerskab- og Samarbejdsaftale mellem EU og Rusland, hvor Rusland er bedre
til at leve op til kravene om at tilpasse sin lovgivning til EU?
- Hvorfor skulle det ene udelukke det andet? Jeg tror tværtimod, at man i
EU er meget glade for, at vi prøver at integrere Rusland i Europa. Ligesom
Rusland er glad for, at de gennem Østersøregionen har en oplagt mulighed
for at øge samarbejdet med EU.
Kan en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland fremme integrationen i
regionen, eller løser det kun transportproblemer mellem Danmark og
Tyskland?
- Såvel i Danmark som internationalt er tendensen, at virksomhederne
specialiserer sig mere og mere. Det kræver et forholdsvis større marked,
og derfor eksporteres produktionen i stigende grad. Derfor er det ikke kun
transportproblemer mellem Danmark og Tyskland, som vil blive forbedret med
en ny forbindelse. Tværtimod er en fast forbindelse på tværs af regionen
vigtig for hele regionen. Udviklingen viser jo, at erhvervslivet ønsker at
udnytte EU's indre marked samt regionale lønforskelle og styrkefordele. Det
kræver en veludviklet og sammenhængende infrastruktur.
- I Baltic Development Forum har vi etableret et Round Table af
virksomheder, der skal komme med indstillinger til EU og de nationale
regeringer i regionen om transport-infrastrukturen i Østersøregionen. Det
er et ret spændende projekt, som jeg har store forventninger til.
Indsats for regionen
Baltic Development Forum blev dannet for fem år siden. Hvad er det
vigtigste resultat, organisationen har opnået i den periode, og svarer det
til forventningerne. Er der ting, der skal gøres anderledes i de kommende
år for at påvirke beslutningstagere?
- Der er ingen tvivl om, at vores tredje topmøde, som blev holdt i Skt.
Petersborg mindre end 14 dage efter terrorangrebene den 11. september 2001,
blev banebrydende for det projekt, vi i sin tid satte i søen: At skabe en
sammenhængende region forenet af fælles værdier og mål.
- I fremtiden gælder det om at sætte nye mål for regionen baseret på
netop vores fælles værdisæt. I fremtiden er det vigtigt at gøre en
indsats for at promovere regionen. At få folk udefra til at interessere sig
for Østersøregionen, lade dem opdage vores unikke placering i Europa og
vores enorme potentiale. Det vil tiltrække investeringer, og dermed styrke
vores økonomiske vækst til gavn for alle os, der bor her. Det arbejde er
allerede gået i gang, hvorfor vi bruger meget tid på at rejse rundt i
Europa efter hvert topmøde for at promovere den dagsorden, som blev sat af
deltagerne.
Denne artikel er fra Business Today, 14 årgang nr. 5 - 8 aug. 2003.
3. Næste udgivelse |
Næste udgave af Øst Magasinet udkommer
d. 10. nov. 2003. Indlæg, pressemeddelelser og kommentarer kan
sendes til
redaktionen.
Øst Magasinet's nyhedsgruppe, som modtager
Øst Magasinet har p.t. ca. 950+ medlemmer.
Tilmeld/Afmeld: Nyhedsgruppe
Markedsføring
af et produkt |
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre? Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Læs mere
|
Nyhedsmail |
Tilmeld dig
East-X-Net's nyhedsgruppe og få tilsendt Øst Magasinet hver måned
med artikler om østeuropæisk erhverv og politik. |
All rights reserved © 200 3 Øst Magasinet.
Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs,
logos) are protected by intellectual property rights owned by Øst Magasinet.
As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish,
display or in any way commercially exploit any of the content of this
section without the prior written consent of East-X-Net.
|
|
Vigtig besked:
|
Vidste du at du kan kontakte East-X-Net's læsere?
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre?
Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Mere information!
KLIK
HER!
|
|