East-X-Net's e-Magasin om Østeuropa - 10 årlige udgivelser - September 2005 - Nr. 69

         

 

 

 


MENU

Aktiviteter
::
Forside
::
East News Center
:: Erhvervskontakt
:: Info Center
:: Russian Info

Søgning
:: East-X-Net
:: Portal Map

Brugergruppe
:: Tilmelding

Øst Magasinet
:: Arkivet
:: Vores mål

Bruger info

:: Bruger info
:: Reklame info
::
Copyright


Kontakt
:: Kommentar

Indhold:

1. Artikler
:: Putin afviser en tredje præsidentperiode
:: Putin og Schroeder underskriver aftale om ny gasrørledning
:: Toyota etablerer fabrik i Rusland
:: Yushchenko sacks Ukraine government 
:: Putin cautions against alarm over Ukraine crisis
:: Ny Ambassade i Ukraine
:: Dansk Erhvervsfremstød i Ukraine
:: Dansk eksportdag i Esbjerg 
:: Naboskabsprogramment
:: Den Nordlig dimension
:: Kendelse om russiske amb. bygninger i DK
:: Ny
redaktør på Øst Magasinet

2. Opinion
::
Erhverslivet bør kigge mod øst
Udenrigsministerens tale til Dansk Eksportdag i Esbjerg den 22. august 2005.

3. Næste udgivelse

4. Tilmelding

5. Info om East-X-Net / Øst Magasinet


 

 Modtag Øst Magasinet med mail

Modtag en månedlig e-mail med 
Øst Magasinet. Se sidste udgave i Arkivet

10 årlige udgivelser: 
*Abonnement: kr. 200,00 excl. moms. pr. år
(kr. 250,00 incl. moms).
Tilmeld her! 


 1. Artikler

Putin afviser en tredje præsidentperiode
af Redaktør Tina Altenburg

Ruslands præsident Vladimir Putin afviser planer om at blive siddende på præsidentposten i en tredje valgperiode, når hans nuværende valgperiode udløber i 2008. Der har ellers været spekuleret i, at han vil ændre forfatningen, så han kan få lov til at blive siddende i en tredje periode også. For øjeblikket gør forfatningen det kun muligt at sidde i to valgperioder. Men på et nyligt afholdt pressemøde har han givet det nærmeste, man kan komme på et definitivt svar på det spørgsmål. Han har ikke tænkt sig at ændre forfatningen. Stabilitet er efter hans mening det vigtigste for Rusland, sagde han på pressemødet, og forfatningen er en sådan garanti for stabilitet. I øvrigt lagde han vægt på behovet for fortsat at udvikle flerpartisystemet.


Putin og Schroeder underskriver aftale om ny gasrørledning
af Redaktør Tina Altenburg

Vladimir Putin og Gerhard Schroeder har underskrevet en aftale om en ny nordeuropæisk gasrørledning, der kan tilføre Vesteuropa 55 mia. kubikmeter naturgas årligt. Aftalen betyder et samarbejde mellem Ruslands gasmonopol Gazprom og tyske BASF. Omkostningerne løber op i mellem 2 og 5 mia. euro, men giver til gengæld BASF mulighed for at deltage i udviklingen af russiske naturgasdepoter. Samtidig får BASF 49 % af aktierne i det nordeuropæiske konsortium, mens Gazprom får 51 %.


Toyota etablerer fabrik i Rusland
af Redaktør Tina Altenburg

Den voksende købekraft i Rusland fører også til en stigende efterspørgsel på biler. Toyota har derfor lanceret planer om at begynde produktionen på sin nye fabrik i Rusland i december 2007. Fabrikken ved Skt. Petersburg skal samle 50.000 biler årligt til det russiske marked. Men derudover har Toyota planer om en gang i fremtiden at øge produktionskapaciteten til så meget som 200.000 biler årligt. Fabrikken koster 144 mio. dollars at etablere og er den største investering til dato i Skt. Petersburg-området. Minister for økonomisk udvikling German Gref har sagt, at han forventer, at udenlandske og russiske bilproducenter har investeret så meget som 2 mia. dollars i Rusland i 2008. Det skyldes, at regeringen har sænket tolden på bildele fra 15 til 3 %. For øjeblikket forhandler myndighederne med 10 bilproducenter, som gerne vil samle biler i Rusland.


Yushchenko sacks Ukraine government 
af CDI

Ukrainian President Viktor Yushchenko dismissed his government amid a deepening corruption scandal that had produced a string of high-level resignations and called into question the integrity of the "orange revolution" leader's administration. "I am signing an order to dismiss the government and the secretary of the National Security Council," Yushchenko said in a televised statement on Thursday.

The Ukrainian president appointed long-time ally Yury Yekhanurov, head of the industrialized eastern Dniepropetrovsk region, as acting prime minister in place of fiery Yulia Tymoshenko, a charismatic leader who roused crowds during the "orange revolution" protests last year.
Yushchenko said he made the decision because the infighting within his administration had begun to interfere with the goals that he had set for his government after he took power. "We are witnessing a paradox -- many new faces have come to power, but the face of power has not changed," Yushchenko said in the taped version of the interview, which appeared to be cut in places, aired on Ukrainian television. "Ukraine is once again being criticized for corruption and for lack of public processes in the economy, including in privatization," he said.
"With each day I witness more and more conflicts and intrigues between these institutions," he said. "The Ukrainian president has been acting as peacekeeper between these institutions ... while Ukraine lost momentum, including in the economy." The announcement came hours after two more senior officials resigned in a snowballing government corruption scandal sparked on Monday, when Yushchenko's chief of staff, who suddenly resigned over the weekend, accused the president's closest associates of corruption. National Security Council Secretary Petro Poroshenko, accused earlier in the week of using his position to enrich himself -- a charge he denied -- tendered his resignation.
"I understand that my remaining at the post ... can be viewed as an opportunity to influence the investigation," Poroshenko said in a statement. Deputy Prime Minister Mykola Tomenko separately announced at a televised press conference that he was resigning in protest at alleged corruption in a government that he said was operating under a "Byzantine system." "I don't want to carry responsibility for people who have created a system of corruption," he said. "Today the president does not know what's going on in the country.
"In his comments on Thursday, Yushchenko said that the allegations of corruption would be investigated, but expressed confidence that they will not be substantiated.
"These people continue to be my friends," he said. "I am sure that there will be no evidence of such facts" after the investigation. Shortly after Yushchenko's statement, Olexander Turchinov, the head of Ukraine's SBU security service and one of the closest allies of the fired prime minister Tymoshenko, announced that he was resigning as well, Interfax reported. 
The allegations of corruption struck a major blow against Yushchenko, who was elected president after leading massive protests against the graft-riddled regime of his predecessor, Leonid Kuchma. The change in government seven months into his term also put into doubt the pro-Western reforms that Yushchenko has vowed to push through with the aim of driving the key ex-Soviet republic toward membership in the European Union and the North Atlantic Treaty Organization. The new head of government Yekhanurov, 57, is considered to be a liberal-minded reformer. As chief of the State Property Fund in 1994-97, he oversaw Ukraine's mass privatization program which remains hotly-contested today. He served as first deputy prime minister during Yushchenko's term as head of government in 1999-2001. 


Putin cautions against alarm over Ukraine crisis
af CDI

Russian President Vladimir Putin cautioned against overdramatizing the political crisis in Ukraine on Thursday, saying he was convinced its people and leaders would find a way to stabilize the country. Putin said he had spoken by telephone to Ukrainian President Viktor Yushchenko, who sacked his government on Thursday as the team that led the "Orange Revolution" less than a year ago broke amid infighting and accusations of corruption.
"I am convinced that the Ukrainian people and leadership will find a way to stabilize the situation in the country. Russia will support the stabilization of the country in every way," Putin told a news conference after a meeting with German Chancellor Gerhard Schroeder, The 2004 Ukrainian uprising caused grave concern in Russia, and officials have accused the West of exploiting pro-democracy sentiment to undermine Moscow's influence in its own background, the Commonwealth of Independent States (CIS). Putin, who has rejected this view in recent comments, said Ukraine was under the control of the president. "I would say that I would not overdramatize current events in Ukraine," Putin said.
"There's nothing so unusual in the president dismissing the government, especially in connection with the forthcoming battle for parliamentary elections," he said, adding that Ukraine was in a "complicated" stage in its development.


Ny Ambassade i Ukraine
af Øst Magasinet

Udenrigsministeriet er nu i fuld gang med at reetablere en ambassade i Ukraine. Nyudnævnt ambassadør er Uffe Baslev, som tidligere har arbejdet i FN sikkerhedsråd. Der er ingen tvivl om at ambassaden får travlt. Interesssen for Ukraine er stigende, især når det gælder produktions- outsourcing.


Dansk Erhvervsfremstød i Ukraine
af Øst Magasinet

Håndværksrådet og HTS (Handel, Transport og Serviceerhvervene) sætter fokus på Ukraine og inviterer din virksomhed til at deltage i et officielt erhvervsfremstød i dagene 20. - 24. november 2005. Fremstødet henvender sig til interesserede virksomheder, specielt indenfor metal-, tekstil- og træindustrien, der ønsker at indlede samarbejde med ukrainske virksomheder. Da fremstødet er officielt, deltager en repræsentant fra Danmarks Eksportråd som delegationsleder. Projektet forventes støttet af Danmarks Eksportråd og gennemføres i tæt samarbejde med den danske ambassade i Kiev samt Dansk Industri og Landbrugsrådet. Håndværksrådet og HTS vil gerne være med til at sætte Ukraine på de danske virksomheders dagsorden ved at være døråbner for danske virksomheder og lade dem få et nærmere indblik i, hvad det attraktive marked kan tilbyde. Landet er et interessant marked for søgning af underleverandører (sourcing) og etablering af produktion (outsourcing) for danske virksomheder, specielt her i de senere år, hvor mange danske virksomheder må kæmpe for at bevare deres konkurrencedygtighed. Endvidere er landet et ”emerging” eksportmarked.



Dansk eksportdag i Esbjerg

af Udenrigsministeriet - www.um.dk

Danske virksomheder gør det godt på eksportmarkederne og har været gode til at indstille sig på nye globale markedsvilkår. Men der ligger et stort uudnyttet potentiale i øst, lød budskabet fra udenrigsminister Per Stig Møller på Dansk Eksportdag 2005. Godt 140 danske erhvervsfolk var med, da Dansk Eksportdag 2005 i dag løb af stabelen i Esbjerg på virksomheden AgroFerm A/S. De kunne blandt andet høre udenrigsminister Per Stig Møller (K) tale om de globale udfordringer, som dansk erhvervsliv står overfor i disse år. Ministeren understregede, at de europæiske eksportmarkeder fortsat er essentielle for Danmark. Men han opfordrede samtidig endnu flere virksomheder til at kigge mod nye vækstmarkeder som Østersøregionen, Rusland, Kina og Indien. - Der er i disse lande et betydeligt potentiale, som Danmark ligger ideelt for at udnytte. Inddragelsen af Asien i den globale økonomi vil fortsætte, og der er en vældig kraft i den økonomiske og demografiske udvikling i Asien. De stigende levestandarder åbner for ny afsætning af for eksempel livsstilsprodukter. Den høje økonomiske vækst i området giver også øget pres på naturressourcerne og miljøet, som åbner muligheder for danske virksomheder inden for forurenings- og miljøområdet, sagde Per Stig Møller. Han kom også ind på, at globaliseringen ikke er uden problemer. Et konkret eksempel er de danske tøj- og modefirmaer, som nu brænder inde med deres efterårskollektion, fordi EU har genindført kvoter på dele af tekstilimporten fra Kina.
- Det er udtryk for et bagstræberisk forsøg på at sætte verden i stå, og Danmark har stemt imod. Vi ser i denne tid et betydeligt pres på organisationer, som håndhæver fælles spilleregler – for eksempel EU, WTO og FN. Netop derfor er det vigtigt, at vi styrker de internationale regelsættende organisationer og fastholder folkelig og politisk opbakning, opfordrede Per Stig Møller. Eksportdagen er en årligt tilbagevendende begivenhed, som arrangeres af Danmarks Eksportråd, Udenrigsministeriet. Deltagerne er primært små og mellemstore virksomheder. I år tog dagen udgangspunkt i innovation som konkurrencefordel på de globale markeder.

Læs Per Stig Møllers tale under "Opinion".


Naboskabsprogramment
af Udenrigsministeriet - www.um.dk

Udenrigsministeriets program for EU’s naboer mod øst og sydøst er på 730 mio. kr. og  omfatter Rusland, Belarus, Ukraine, Moldova, Kaukasus, Rumænien, Bulgarien, Tyrkiet og det vestlige Balkan.  Målsætningen for Udenrigsministeriets Naboskabsprogram er at fremme åbne demokratiske retssamfund baseret på en stabil politisk og økonomisk udvikling i landene. Regeringen iværksatte i 2004 et nyt bistandsprogram for EU's naboer mod øst og sydøst, Naboskabsprogrammet. For perioden 2004-2007 er der afsat 850 mio. kr. til programmet. Udenrigsministeriets andel af programmet er på 730 mio. kr. Med Naboskabsprogrammet har regeringen sat handling bag ønsket om at undgå nye skillelinier i Europa. Med optagelsen af 10 nye lande i EU i maj 2004 forsvandt det tidligere jerntæppe endegyldigt. 15 år efter Berlinmurens fald er det vigtigt, at det forsvundne jerntæppe ikke erstattes med et nyt "sølvtæppe", der adskiller det nye udvidede EU fra dets naboer. Det danske Naboskabsprogram skal yde sit bidrag til at forhindre en sådan udvikling og understøtter Danmarks udenrigspolitiske prioritering om et fredeligt og stabilt Europa i fremgang.

Programmet varetages af tre ministerier, Udenrigsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet samt Miljøministeriet. Klik her for at se andre ministeriers programmer.

Målsætningen for Udenrigsministeriets del af Naboskabsprogrammet er at fremme åbne, demokratiske retssamfund baseret på en stabil politisk og økonomisk udvikling. Geografisk omfatter programmet Rusland, Belarus, Ukraine, Moldova, Kaukasus, Rumænien, Bulgarien, Tyrkiet og det vestlige Balkan.

I programmet vil indgå støtte til både civilsamfundet og myndigheder. Der vil være særlig fokus på bl.a. flygtninge, menneskerettigheder, kapacitetsudvikling i den offentlige sektor, illegal migration og frie medier. Det nye program vil trække på de erfaringer, som Danmark har opnået under de tidligere Øststøtte-, Demokratifonds- og FRESTA-programmer. Klik her for at se hidtidige indsatser.

Indsatsen under Naboskabsprogrammet gennemføres primært som større, sammenhængende programmer, der tilrettelægges på grundlag af dialog med såvel modtagerne i landene som den danske ressourcebase. Danske myndigheder, organisationer, dansk erhvervsliv m.fl. er således inddraget i såvel forberedelsen som gennemførelsen af programmet. I modsætning til de tidligere programmer er Naboskabsprogrammet ikke åbent for ansøgninger om støtte til individuelle projekter. Det skyldes, at erfaringer med udmøntning af bistand viser, at der opnås større effekt for de danske midler, såfremt indsatsen gennemføres som større programmer, hvor der fokuseres på en række indbyrdes forbundne områder, som understøtter hinanden, f.eks. erhvervsudvikling og uddannelse.

Under Naboskabsprogrammet ventes ti større programmer gennemført: 

Iværksatte programmer:

Sydøsteuropa-programmet (cross border civilsamfundsprogram) 90 mio. kr. - se www.fresta.org
Politisk kriterium-program Tyrkiet (bl.a. etablering af menneskerettighedsinstitut) 23 mio. kr. (inceptionfase indledt, programdokument foreligger endnu ikke)
Erhvervsudviklingsprogram Kosovo (mikrokreditter) 50 mio. kr. se Erhvervsudviklingsprogram Kosovo (Mikrokreditter)

Programmer, der ventes iværksat i løbet af sommeren 2005:

Kaukasusprogram (stabilisering og reintegration) 24 mio. kr. (under forberedelse)
Civilsamfundsprogram Belarus og Ukraine (støtte til NGO'er) 22,5 mio. kr. - se Civilsamfundsprogram Belarus og Ukraine
Kapacitetsopbygning af offentlig sektor Kroatien (EU-forberedelse) 13,5 mio. kr. (under forberedelse)

Programmer, der ventes iværksat efterår/vinter 2005:

Program mod handel med mennesker (Belarus, Ukraine, Moldova m.fl.) 26,5 mio. kr. (under forberedelse)
Medieprogram (Belarus, Ukraine og Balkan) 22 mio. kr. (under forberedelse)
Økonomisk udvikling Rusland - Kaliningr
ad og Pskov (SME-sektoren) 110 mio. kr. (under forberedelse)
Økonomisk udvikling Balkan - Serbien og Bosnien (SME-sektoren) 150 mio. kr. (under forberedelse)

For at læse nærmere om de enkelte programmer, klik på status for forberedelse og iværksættelse af programmer.

Retningslinier for Naboskabsprogrammet findes under Guidelines for Denmark's Neighbourhood Programme 2004-2007. Læs i øvrigt mere om Naboskabsprogrammet under Spørgsmål og svar.

Naboskabsprogrammet udmøntes først og fremmest gennem ovennævnte programmer. Programmet er fleksibelt tilrettelagt, og der gennemføres derfor også mindre, særligt målrettede indsatser. Som eksempel kan nævnes, at i forbindelse med valgene i Belarus og Ukraine i efteråret 2004 blev der under Naboskabsprogrammet ydet støtte til fremme af tværgående samarbejde mellem politiske partier og fremme af adgang til udvildig information (Belarus) samt træning af valgkommissioner, gennemførelse af parallel meningsmåling i form af exit polls (Ukraine) til et samlet beløb på 5,2 mio. kr. De mindre indsatser fokuserer først og fremmest på Balkan, hvor der navnlig ydes støtte til nærområdeprojekter (det vestlige Balkan) og EU-forberedelse (Bulgarien og Rumænien).


Den Nordlig dimension
af Udenrigsministeriet - www.um.dk

Den Nordlige Dimension er en ramme om dialog om prioriteter og koordinering af samarbejdet om udviklingen i det nordlige Europa. Rusland, Norge og Island er EU’s partnere i dette samarbejde. EU vedtog i september 2003 en handlingsplan for Den Nordlige Dimension for perioden 2004-06. Den afløser handlingsplanen fra 2000.

Den nye plan lægger op til et mere formaliseret samarbejde med de fire regionale råd: Østersørådet, Barentsrådet, Nordisk Ministerråd og Arktisk Råd. Forslag til aktiviteter under disse råd udgør en væsentlig del af handlingsplanen. Kommission har dog fortsat den ledende rolle i initiativet.

Der er ikke afsat midler på EU-budgettet til planens gennemførelse, men der kan søges midler fra TACIS og andre EU-programmer til gennemførelse af projekter. Planens værdi ligger i høj grad i den koordinering af prioriteter og aktiviteter, der forudses i planperioden.

Den nye handlingsplan er udarbejdet på grundlag af de retningslinier, der blev fastlagt på to ministerkonferencer under det danske EU-formandskab.

Efter oprindeligt dansk oplæg fokuserer planen mere klart end tidligere på samarbejde med det nordvestlige Rusland over den nye ydre EU-grænse. Planen er udtryk for, at EU er indstillet på at undgå nye skillelinier i Europa, og den kan således ses som et supplement til udvidelsen.

På dansk foranledning er der to nye prioriteter i planen:

  • Effektivisering af den nye EU-grænse og styrkelse af det grænseoverskridende samarbejde med Rusland
  • Forbedring af rammebetingelserne for erhvervslivet i regionen, bl.a. gennem nedbrydning af barrierer for handel og investeringer.

Den nye plan sætter også øget fokus på arktiske emner, hvilket er et resultat af en aktiv grønlandsk indsats for at påvirke planen fra et tidligt tidspunkt. 

Prioriteterne fra den tidligere plan (miljø, energi, nuklear sikkerhed, udvikling af Kaliningrad og bekæmpelse af organiseret kriminalitet) videreføres. 

Der er under Den Nordlige Dimension oprettet to partnerskabet, ét for miljø (Northern Dimension Environmental Partnership, NDEP) og ét for folkesundhed og social velfærd (Partnership in Publich Health and Social Wellbeing).


Kendelse om russiske amb. bygninger i DK
af Udenrigsministeriet - www.um.dk

Østre Landsret afsagde den 26. august kendelse i en sag, anlagt af Ukraine mod tinglysningsdommerne i Gentofte og København, m.h.p. at få omgjort omregistreringen af tidligere sovjetisk ejendom i Danmark.
Ukraine kærede i begyndelsen af 2001 kendelser afsagt af Københavns byret og Gentofte ret, hvorefter de ambassadebygninger i Danmark, som tidligere tilhørte Sovjetunionen, omregistreredes til fordel for Den Russiske Føderation. Udenrigsministeriet har i forbindelse med omregistreringen til fordel for Rusland afgivet erklæring om Danmarks folkeretlige opfattelse af successionsspørgsmålet efter Sovjetunionen blev opløst. Udenrigsministeriet, der har biintervenieret i sagen til støtte for tinglysningsdommerne i Gentofte og København, har ved Østre Landsret været repræsenteret af Kammeradvokaten.
I kendelsen stadfæstes byrettens omregistrering af ambassadeejendomme til fordel for Rusland, i overensstemmelse med den erklæring som Udenrigsministeriet afgav til støtte for, at Rusland er eneste efterfølgerstat til Sovjetunionen og derved indtrådte i Sovjetunionens rettigheder og pligter. Kendelsen fra Østre Landsret anerkender regeringens synspunkt som fremført under sagen, at fastlæggelse af folkeretlige spørgsmål om succession falder inden for Grundlovens § 19 om regeringens udenrigspolitiske kompetence. Udenrigsministeriet har således fået fuldt medhold i de synspunkter ministeriet gennem kammeradvokaten har fremført ved Østre Landsret i ovennævnte sag. 


Ny Redaktør på Øst Magasinet
af Øst Magasinet

Øst Magasinet har fået ny redaktør Tina Altenburg. Tina har opbygget en massiv erfaring med Østeuropa gennem mange år som redaktør og freelance journalist. Hun overtager radaktørjobbet efter Allan Loumann Lissau. Allan vil fortsætte som ansvarlig redaktør.


East-X-Net / Øst Magasinet påtager sig ikke ansvar for artiklernes nøjagtighed og fuldkommenhed eller for nogen skader eller tab opstået som følge af dispositioner foretaget på baggrund af artiklernes informationer og vurderinger. Læs User Policy.


Erhverslivet bør kigge mod øst

af Udenrigsministeriet - www.um.dk

Udenrigsministerens tale til Dansk Eksportdag i Esbjerg den 22. august 2005.

1.    Indledning

Tak fordi I er kommet i dag og en særlig tak til Agroferm og Vagn Hundebøll for at lægge lokaler til. Det værdsætter jeg i høj grad. Jeg vil også gerne takke de tidligere indlægsholdere

  • Kim Boyter, adm. direktør, Pressalit A/S
  • Fleming Grunnet, ejer af Inter Primo
  • Flemming Haahr, adm. direktør, Allison A/S
  • Søren Løgstrup, medindehaver, Quilts of Denmark
  • Henrik Dueholm Madsen, adm. direktør, Bramidan A/S
  • Steen Johansen, sales manager, Techno-Tool A/S
     

for nogle meget interessante indlæg. Den dynamik og professionalisme, som er karakteristisk også for de mindre og mellemstore danske virksomheder, bringer jer i front både innovationsmæssigt og på markedspladserne rundt om i verden.

Noget af det fremsynede, der gælder for rigtig mange innovative virksomheder er, at de er energieffektive, sparer ressourcer og skåner miljøet. Det gælder i høj grad for de virksomheder, som har præsenteret sig i dag. Det er i grunden ikke så underligt – da der jo ofte ligger en stor omkostningsbesparelse ved at tænke ressourcer og miljø ind helt fra starten. Og i den verden, som tegner sig fremover, er det givet den rigtige vej at vælge. God økonomi er god økologi og god økologi er god økonomi!

Jeg vil gerne i det følgende knytte nogle kommentarer til, hvad det er for en økonomisk-politisk verden, som vi er på vej ind i og hvilke muligheder og udfordringer, det stiller os overfor. Det drejer sig dels om at beskrive forholdene uden for vores grænser, og dels om vores ressourcer og muligheder herhjemme. Afslutningsvis vil jeg give mit bud på de store udfordringer for dansk erhvervsliv i de kommende år.

Men først…

2.    Den globale ramme

For hvad er det for en verden, vi er på vej ind i – eller vel i grunden allerede befinder os i?

Jeg kunne godt forestille mig, at det er en verden, som af vores eftertid, vil blive betegnet som en ”gylden tidsalder”. Det var den periode, hvor 100vis af millioner af mennesker sagde farvel til politisk tyranni i Østeuropa og Rusland og arbejdede sig ud af fattigdommen, mest i Asien, men også i store dele af Sydamerika og enkelte steder i Afrika og Mellemøsten. Det lykkedes, og ikke på bekostning af de rige lande i Amerika og Vesteuropa – tvært imod – men nærmere i samarbejde, eller faktisk i symbiose med de rige lande. For ligesom USA efter Den 2. Verdenskrig havde store økonomiske fordele af at genrejse Europa økonomisk og nedbryde handelshindringerne mellem Europa og USA, så har den rige verden i dag også store fordele af at stimulere den økonomiske vækst i Kina, Indien, Brasilien og andre fremvoksende økonomier.

Mange faktorer har skabt denne nye verden. Det er både politik, økonomi og teknologi. De politiske vedrører dannelsen af NATO og EU, Berlin-murens fald, opløsningen af Sovjetunionen, og åbningen af Kina og Indien. Hertil kommer politiske beslutninger om nedsættelse af told og handelshindringer i internationale handelsrunder, GATT og WTO, frigørelse af kapitalbevægelser og liberaliseringer og dereguleringer i næsten alle lande. Når dertil lægges de enorme tekniske fremskridt inden for transport, kommunikation og databehandling, så har vi de fleste af ingredienserne til vores nye verden.

Jeg nævner alle disse forudsætninger for, at vi ikke skal glemme, at grundlaget for globaliseringen er politisk. Det betyder desværre også, at globaliseringen kan blive stoppet eller rullet tilbage politisk. Neoprotektionismen ligger faktisk lige om hjørnet, som de franske, hollandske EU-afstemninger antydede. Og vi ser det på tekstil-området i disse dage, hvor danske tøj- og modefirmaer brænder inde med deres efterårs-kollektion, fordi EU har genindført kvoter på dele af tekstilimporten fra Kina. Det sker ud fra overgangsbestemmelserne i forbindelse med Kinas optagelse i WTO. Men det er udtryk for et bagstræberisk forsøg på at sætte verden i stå, og Danmark har stemt imod. Beslutningen rammer både dygtige forretningsfolk i Danmark, som har indrettet sig efter de eksisterende konkurrenceforhold, og den rammer kinesiske arbejdere og forretningsfolk, som prøver at skabe en bedre tilværelse og endelig rammer den de europæiske forbrugere, som får deres realløn udhulet, når de forhindres adgang til de mest effektive producenter og de billigere varer. Og jeg tvivler meget stærkt på, at beslutningen vil gavne eventuelle ineffektive tekstilproducenter i Sydeuropa – de burde for lang tid siden, som de danske, have moderniseret produktionen. I stedet vil ordrerne nok gå til andre asiatiske producenter!

Men situationen viser meget kontant, at den ”gyldne tidsalder”, som vi lever i, bestemt ikke er uden problemer. Globaliseringen betyder store ændringer i mange brancher og kræver konstant omstilling og opgradering. Det er for så vidt ikke nyt. Tidligere har det bare været sådan, at det især var den tekniske og teknologiske udvikling, som førte til krav om omstilling, jf. f.eks. udviklingen i landbruget eller fiskeriet, som er blevet højteknologiske og kapitalintensive erhverv, og slet ikke beskæftiger det antal mennesker, som det gjorde engang.

Men til forskel fra tidligere gælder det i dag, at det både er de tekniske fremskridt og de frie handelshold samtidig med lave internationale transportomkostninger og frie kapitalbevægelser, som kræver omstilling. Og nu går det stærkt! Det er naturligvis hårdt for dem, der har svært ved at følge med eller som simpelthen ser deres job forsvinde til Østen. At løse dette er imidlertid et indenrigspolitisk problem, nemlig at omstille uddannelser og arbejdsmarkeder samt produkterne og forskningen i Danmark. De, som glemmer dette, kan ikke bebrejde globaliseringen, men mest sig selv! Regeringen har derfor nedsat et Globaliseringsråd for at Danmark kan høste maksimal nytte af globaliseringen.

I den sammenhæng er det bekymrende og ærgerligt, at flere af de store lande i Europa har så svært ved at få gang i deres økonomier. Vi har vores høje velstand ikke mindst takket være vor evne til at indgå i en international arbejdsdeling og skabe værdi på den måde. Derfor  er den lave vækst i centrale lande som Tyskland, Frankrig og Italien både direkte og indirekte skadelig for dansk økonomi.

Direkte: Fordi det er vanskeligere for mange danske eksporterhverv at sælge i et fladt marked – selv om jeg godt er opmærksom på, at der er mange danske underleverandører til den tyske eksportindustri, som har klaret sig godt indtil nu.

Og indirekte: Fordi de pågældende lande bliver fristet til at foreslå protektionistiske handelshindringer, for at beskytte sig mod udenlandsk konkurrence, som vi netop i øjeblikket ser det på tekstilområdet.

Det er derfor uhyre vigtigt, at vi får gang i Lissabon-processen, så Europa kan gøre sig forhåbninger om at genvinde sin konkurrencekraft. Det skal ske med udgangspunkt i en dynamisk vidensbaseret økonomi, der kan skabe holdbar vækst med flere og bedre jobs og større social samhørighed. Derfor arbejder regeringen for at lægge betydeligt flere penge i denne kurv i EU’s næste budget.

Danmark er blandt de lande, som scorer højst på Lissabon-målepunkterne. Men det hjælper os desværre ikke så meget, hvis ikke også de andre europæiske lande får gang i deres udviklingsarbejde. Langt hovedparten af dansk eksport går jo til Europa, og øget økonomisk vækst i Europa er derfor en direkte vej til vækst i Danmark.

Og vi har ikke alverdens tid. For det måske mest markant nye ved vor situation er som nævnt den hastighed, med hvilken ændringer sker. Sådan var det ikke tidligere, hvor man trods alt havde tid til at forberede sig på – og uddanne sig til – nye markedsforhold. Men i dag gør kombinationen af frie kapitalbevægelser og lave transportomkostninger det muligt at flytte produktion med næsten øjeblikkelig virkning, som vi jo desværre også husker det fra Flextronics for et par år siden – og måske nu skal se det med Novo.

Det er derfor vigtigt, at det politiske niveau kan følge med og reagere både tilstrækkeligt hurtigt og tilstrækkeligt velorienteret i tide og ikke giver virksomhederne chok-oplevelser med protektionistiske hovsa-løsninger, som Kommissionen netop har gjort!

3.    Den nationale ramme

I Danmark har vi været dygtige til at indstille os på de nye, globale markedsvilkår. Faktisk så dygtige, at hvis vi fortsætter, hvor vi er begyndt, så forudser The Economist Intelligence Unit,  at Danmark i de kommende år (2005-9) bliver verdens bedste sted for erhvervslivet at investere i. Det er resultatet, når der sammenlignes mellem de vigtigste rammebetingelser landene imellem – økonomisk politik, erhvervspolitik, finansieringsforhold, infrastrukturen osv. – Til sammenligning kommer Sverige ind på plads nr. 11, Norge på 17. pladsen og Kina først som nr. 41.

Danmark har bestemt ikke altid scoret så højt i internationale målinger. Den største del af æren for, at vi klarer os så godt, kan vi tilskrive Schlüter-regeringer 1982-93, som førte Danmark væk fra den truende økonomiske afgrund, som Anker Jørgensen-regeringerne var kommet tæt på. Uden det politisk/økonomiske opgør Schlüter-regeringerne tog dengang, havde vi ikke i dag stået med udnævnelsen fra The Economist Intelligence Unit. Socialdemokraterne var godt nok imod regeringens økonomiske politik i 80’erne, men da de selv igen blev regeringsbærende udviste de op gennem 1990’erne betydelig økonomisk ansvarlighed og omstillingsvilje.

Socialdemokraterne var også imod Det indre Marked i 1986, men i dag er der bred enighed om EU-politikken – endda med SF. Det betyder meget for virksomhedernes langtidsplanlægning.

Det har også stor betydning, at vi i dag er enige om, at vi skal fastholde den makro-økonomiske stabilitet og kronens faste kurs. Denne brede enighed om økonomi og EU giver os et meget stærkt udgangspunkt. De store overskud på betalingsbalance og statsbudget samt lav arbejdsløshed giver os luft til den omstilling, som andre lande har svært ved at gennemføre.

Som udgangspunkt har vi en række styrkepositioner. Vi har et fleksibelt arbejdsmarked og en bredt funderet erhvervsstruktur. Og vi har en god infrastruktur og en veludbygget og effektiv, offentlig sektor

Men det er også nogenlunde givet, hvad det er for en omstilling, som vi skal i gang med: Globaliseringsrådet peger på 4 overskrifter, som vedrører vores svage sider:

  • Vores uddannelser skal styrkes. I dag sakker vi bagud i forhold til andre lande
  • Forskningen skal øges, og vi skal have mere ud af vores viden
  • Flere vækstvirksomheder skal skabes for at sikre nye, gode job
  • Vores samfund skal være mere innovativt, så hele samfundet deltager i fornyelsen

Vi hverken kan eller skal konkurrere på lønnen. Vi skal bygge på dygtighed og foretagsomhed. Det er grundlaget for den konkurrencekraft, som skal sikre velstand og gode, vellønnede arbejdspladser

Regeringen har derfor sat sig nogle klare mål: Vi skal have uddannelser i verdensklasse. Vi skal være et førende vidensamfund. Vi skal være et førende iværksættersamfund.

Og vi skal være et innovativt samfund, hvor alle bidrager til fornyelse. Det gælder også for den offentlige sektor. Den er stor sammenlignet med en del andre lande. Derfor er det særligt vigtigt, at den er effektiv og bidrager til værdiskabelsen.

Hvilke er så de største udfordringer for dansk erhvervsliv i de kommende år?

4.    Fremtidige udfordringer

Det er nok indlysende for alle her tilstedeværende, at en virksomhed, der vil vokse og leve længe, skal være innovativ og produktudvikle. Det gælder både produkter og forretningsmodeller. Selvfølgelig skal man være uhyre omkostningsbevidst, men man kan ikke erobre fremtiden gennem besparelser. Det er nødvendigt at investere i udvikling og gå efter de nye vækstmarkeder, for det er kun på kort sigt, at man kan spare sig til en positiv bundlinje.

Men at træffe de rigtige beslutninger kræver en ganske god fornemmelse for markedsudviklingen og verdens gang i øvrigt. Selv om meget ikke kan forudses, og der altid sker det uventede, kan vi allerede i dag sige en del ting med nogenlunde sikkerhed: 

  • USA vil i en meget lang periode fremover være verdens største økonomi og stærkeste magt. Det står ikke til at ændre. Befolkningen er ung og dynamisk. Dets bedste uddannelser og forskning er klasser bedre end andre landes. Samtidig er USA militært uden udfordrere. Det garanterer en vis grad af international stabilitet. Men USA’s økonomi har også svaghedstegn, hvor de store underskud på betalingsbalancen er klart bekymrende. Og sikkerhedspolitisk står USA over for en asymmetrisk trussel, som det store militær ikke rigtig kan anvendes overfor.
  • Inddragelsen af Asien m.fl. i den globale økonomi vil fortsætte. Der er en vældig kraft i den demografiske udvikling i Asien. Og utrolig mange asiater er virkelig sultne – altså efter det gode liv. Det betyder høj økonomisk vækst i området, og øget pres på naturressourcer – olie, stål, mineraler – med deraf følgende stigende priser og øget pres på miljøet. Men det giver mange danske virksomheder inden for forurenings-, energi- og miljøområdet gode muligheder, ligesom de stigende levestandarder åbner for ny afsætning af livsstilsprodukter og andet.
  • Vi taler så meget om Kina. Men hold også øje med Indien og andre lande i Asien, hvor der er store bevægelser, f.eks. Malyasia og Vietnam. Og måske behøver man ikke altid tage så langt væk: Udviklingen i Østersøregionen og Rusland er meget interessant. Der er i disse lande et betydeligt potentiale, som Danmark ligger ideelt for at udnytte.
  • Et tredje element er det betydelige politiske pres på internationale og regionale organisationer, som håndhæver fælles spilleregler: EU, WTO, FN og andre. At vi får dette pres følger af, at status quo er under ændring med Kina, Indien, Brasilien og Rusland på vej frem. De ”gamle” støtter af systemerne, som havde meget ud af dem, kan derfor blive fristet til at undsige institutionerne, ligesom det kan blive vanskeligere at fastholde den folkelige og politiske opbakning bag dem. Det så vi måske illustreret med de franske og hollandske folkeafstemninger om forfatningstraktaten, som jo desværre har givet os alle en pause til refleksion. Vi ser det med USA's noget skiftende holdning til FN. Og vi så det med WTO-forhandlingerne i Seattle og Cancún!

Men, netop derfor er det meget vigtigt, at vi styrker de internationale regelsættende organisationer og fastholder folkelig og politisk opbakning bag EU, WTO, FN m.v. Ikke mindst som et lille land, for loven beskytter de svage. Det er derfor store lande ofte har det svært med de internationale organisationer. Men verden er ny og farlig. Derfor må vi i tide skabe de strukturer, der sikrer en fredelig orden og tvistbilæggelsessystemer, der respekteres. Lykkes dette ikke, kan vi let få ødelæggende kriser og konflikter, der gør en ende på de gyldne tider.

 

  • Et fjerde element er terrorismen. Den kommer vi desværre nok til at leve med i mange år fremover. Den næres af globaliseringen – fordi en række traditionelt og totalitært tænkende mennesker, især i Mellemøsten – her udfordres af modernitet og demokrati. Samtidig giver globaliseringen terroristerne adgang til viden, kapital, sprængstoffer og til hvervning af rekrutter. Terror er skyggesiden af globaliseringen, og vi kommer til at leve med den i mange år, selv om vi naturligvis skal gøre alt, hvad der er muligt for at forebygge ethvert terror-anslag.
  • Fortsat udvikling af Internettet og nye forretningsformer må vi også forvente. Dette har mange, og i virkeligheden helt uoverskuelige, følger. Men blandt de forhold vi kan forvente, er en kraftig stigning i handel med information – først og fremmest i form af uddannelse. Vi ser det allerede i dag, hvor store europæiske og amerikanske universiteter og læreranstalter udbyder deres eksaminer via Internet og lokale ”forhandlere”, og det tror jeg kun er begyndelsen.

Internettet har potentialet til for alvor at løfte uddannelsesniveauet mange stedet i verden. Hermed strammes konkurrencebetingelserne for dansk og europæisk erhvervsliv og det bliver endnu vigtigere at forbedre vore egne uddannelser, forskning og innovation, for at fastholde konkurrenceevnen også på de højteknologiske områder. 

  • I det hele taget må vi regne med, at konkurrencen på mange områder skærpes i de kommende år, og at innovation og produktudvikling bliver stadig vigtigere. Derfor vil de mest innovative virksomheder have de bedste chancer for få et positivt udbytte af globaliseringen. Det gælder om at få kompetente samarbejdspartnere, sikre international afsætning og specialisere sig i den del af den globale værdikæde, hvor man kan tilføre størst værdi.
  • Samtidig udfordres vi stadig stærkere på uddannelserne. Kun ved at give hver ungdomsårgang en bedre uddannelse end generationen før, kan vi forhindre stigende arbejdsløshed blandt de lavtuddannede og fastholde vor velstand og vort velfærdssamfund. Det er vigtigt, at hele arbejdsstyrken konstant vedligeholder og udbygger kompetencerne og at uddannelserne hele tiden evalueres. Men også at vi indretter vores arbejdsmarkeds- og skattesystemer på en måde, så de, der ikke kan være med på uddannelsesmøllen, alligevel når og får et værdifuldt arbejde. F.eks. inden for den service, vi taler så meget om, men har så lidt af.

5.    Konklusion og afslutning

Hér ligger efter min mening de store udfordringer for Danmark og dansk erhvervsliv:

  • Vi skal styrke uddannelse, forskning og innovation i lyset af skærpet global konkurrence på ”vidensområdet”
  • Vi må reducere antallet af lavtuddannede, så vi kan outsource – dvs. forblive konkurrencedygtige - uden at skabe øget arbejdsløshed i Danmark.
  • Vi bør øge fokus på markeder i Østeuropa, Rusland og Asien for at få del i den økonomiske vækst og produktinnovation i disse områder.

Det kræver de bedst mulige rammebetingelser for dansk erhvervsliv og en godt uddannet og kompetent arbejdsstyrke.

Og det det hele skal gøres temmelig hurtigt: For et dominerende træk ved den globale økonomi er, at tingene ændrer sig meget hurtigt. Det går godt nu, men det vil være dumt at tro, at det går af sig selv – og det er der jo heller ikke nogen her, der tror – ellers var de her ikke!

Det går godt i dansk erhvervsliv. I er hurtige og omstillingsparate og Danmarks Eksportråd og udenrigstjenesten generelt ser det som en hovedopgave at bistå jer efter jeres behov. Det er derfor, vi er her i dag.

Tak for ordet.


East-X-Net / Øst Magasinet påtager sig ikke ansvar for nøjagtighed og fuldkommenhed vedr. artikler under sektionen Opinion. Artiklerne er udtryk for forfatterens/journalistens personlige holdning. Læs User Policy.

Næste udgave af Øst Magasinet udkommer d. 10. Oktober 2005. Øst Magasinet udkommer 10 gange årligt med udgivelsesdato d. 10 i måneden. Undtaget er januar og juli måned. Indlæg, pressemeddelelser og kommentarer kan sendes til redaktionen.

Modtag en månedlig e-mail med Øst Magasinet. Se sidste udgave i Arkivet. Der er 10 årlige udgivelser. 

Abonnement: kr. 200,00 excl. moms. pr. år:
Tilmeld her! 


Læs mere om East-X-Net's målsætninger: Mål.

Se tidligere udgivelser i Arkivet. Nyhedsbrevet er ejet, udviklet og udgives af East-X-Net. Læs evt. Bruger information, Fortrolighedserklæring, Copyright & Trademarks og User Policy.
 
Tina Altenburg
Redaktør
 
Allan Loumann LIssau
Ansvarshavende Redaktør

Lokation: Odinsgade 29, 7100 Vejle 

Øst Magasinet's nyhedsgruppe, som modtager Øst Magasinet har p.t. ca. 900+ medlemmer.

Øst Magasinet udkommer 10 gange om året, undtaget er juni og januar.   

 

 Modtag Øst Magasinet med mail

Modtag en månedlig e-mail med 
Øst Magasinet. Se sidste udgave i Arkivet

10 årlige udgivelser: 
*Abonnement: kr. 200,00 excl. moms. pr. år
(kr. 250,00 incl. moms).
Tilmeld her! 


Markedsføring af et produkt

Har du et produkt eller en service som du ønsker at markedsføre? Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores nyhedsbrev. Læs mere...

All rights reserved © 205 East-X-Net / Øst Magasinet. Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs, logos) are protected by intellectual property rights owned by East-X-Net / Øst Magasinet. As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish, display or in any way commercially exploit any of the content of this section without the prior written consent of East-X-Net.

 
Udskriv
Anbefal os
Skriv til red.



Modtag
Øst  Mag.
med mail:
Tilmelding

Besøg
Arkivet


East-X-Net
Bookstore


Bookstore 
indeholder bog
tilbud fra 
amazon.com
Besøg
East Bookstore



Erhvervskontakt Østeuropa

Register
over firmaer som arbejder med Østeuropa.


Vigtig besked:


Vidste du at du 
kan kontakte
East-X-Net's læsere? 


Har du et produkt eller en service som du ønsker at markedsføre? 
Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores nyhedsbrev.
Mere information!

KLIK HER!

     

 

   
     

 

   
   

Copyright © East Export Network 2005.  Redaktør Allan Loumann Lissau
Copyright and Trademarks.  Fortrolighedspolitik.  User Policy.  
Hjælp til at læse.  Rapporter problemer til East-X-Net. 
Udvikling:
Loumann.dk

 
Print this page.