|
Indhold:
1.
Artikler
- Ubådsuheldene fortsætter
- Valgkamp i Rusland
- Danske Eksportdag 2003
- Flytning af produktion østpå! Hvordan?
- Gratis Nyhedsbrev om russisk lovgivning
- LEGO har fået stor ordre i Moskva
- Polen - "Land of opportunity"
- Flere au pair piger fra Østeuropa
- Ex-Jugoslavien i EU?
- Russerne gør noget ved affaldet
- Optagelse i Erhvervskontakt Østeuropa
2.
Opinion
- Markedsprofiler Østeuropa
af Danmarks Eksportråd
3.
Næste udgivelse
1. Artikler |
Ubådsuheldene fortsætter
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
En ny ubådsulykke, som krævede
9 ofre ramte den russiske flåde den 30 aug. Uheldet sket under bugsering af
den 40 gamle atomdrevne ubåd K-159. Uheldet giver ubehagelige minder om
Kurs ulykken for 3 år siden, hvor 118 ubådsfolk omkom. Den russiske flåde
har denne gang været hurtige med deres reaktion. Bugsering af ubåde
forbydes indtil videre, og den ansvarlige for bugseringen vil blive
retsforfulgt pga. manglende sikkerhed. Uheldet skete i Barentshavet ved Kola
halvøen under bugsering. Påmonterede pontoner kækkede af under en storm
og flydeevnen forsvandt. En ud af ti besætningsmedlemmer slap ud. Det er
lukkes at bjerge to omkomne. Forsvarsminister Ivanov har erklæret at der
ikke er radioaktiv fare, da atomreaktorene var slukket. Han erklærede
ligeledes at K-159, som Kursk, vil blive hævet.
Valgkamp i Rusland
af Journalist Tina
Altenburg
I Rusland er valgkampen op til parlamentsvalget officielt skudt i
gang. Præsident Putin har erklæret, at der skal afholdes valg til Dumaen
den 7. december. Ifølge justitsministeriet har i alt 44 politiske partier og
20 bevægelser mulighed for at stille op. Men den endelige valgliste er ikke
offentliggjort endnu. I forbindelse med sidste parlamentsvalg i 1999 blev de
fleste landsdækkende medier kritiseret for meget positiv omtale af de
partier, som støttede Kreml, mens oppositionspartierne fik meget negativ
omtale. Denne gang er der vedtaget en medielov, der giver presseministeriet
lov til at overvåge mediernes dækning af valgkampen. Hvis et medies
dækning af valgkampen bliver vurderet til at være for ensidig, kan
presseministeriet lukke det pågældende medie, indtil valget er overstået.
En del politiske eksperter er af den opfattelse, at valgkampen denne gang
bliver temmelig kedelig, fordi den medielov lægger store begrænsninger på
medierne.
Dansk Eksportdag 2003
af Danmarks Eksportråd
Danmarks Eksportråd har fornøjelsen at invitere til Dansk Eksportdag 2003,
som i år fokuserer på små og mellemstore virksomheder. Konferencen
afholdes i samarbejde med TIC Erhvervscenter Nordjylland, Danske
Erhvervschefers Fællesråd og Nordjysk Eksportklub.
Globale virksomheder vurderer en række regionale og nationale markeder, før
de vælger leverandører og partnere. Store virksomheder lægger en større
del af deres aktiviteter ud, men de vil samtidig have færre underleverandører
til at levere mere avancerede produkter og ydelser. Underleverandører
er nu også i stigende grad i international konkurrence med hinanden.
Underleverandører kan lære meget af store internationale koncerner.
Hvad betyder denne udvikling for danske underleverandører? Danmarks
Eksportråd har valgt at fokusere på denne udfordringer, og har derfor
inviteret både internationale og danske virksomheder til at fortælle om
deres erfaringer med at være underleverandør og med at bruge underleverandører.
Konferencen vil belyse fremtidens krav og udfordringer til underleverandører
til internationale koncerner, vigtigheden af strategiske samarbejder og
hvorledes man kan inspireres og lykkes som underleverandør. Målet for
konferencen er at etablere en udbytterig dialog og udveksle erfaringer på
tværs af de deltagende foredragsholdere, små og mellemstore virksomheder
samt arrangører.
Som afslutning på eftermiddagen vil der være en paneldebat styret af
redaktør Henning Olsson, der også vil være ordstyrer under konferencen.
Der vil endvidere være opstillet en række stande, hvor det vil være
muligt at møde repræsentanter for arrangører og eksportrådgivere.
Konferencen finder sted hos Novi i auditoriet,
NOVI-bygningen, Niels Jernes Vej 10, 9220 Aalborg Ø torsdag den 2. oktober
2003.
Flytning af produktion østpå! Hvordan?
af konsulentfirmaet Munk,
Andersen & Feilberg Planer om produktion i Østeuropa
bør starte med en kritisk gennemgang af forholdene i den hjemlige virksomhed.
Der skal være orden i eget hus, inden man rykker østpå, ellers kan det gå
grueligt galt.
Det fastslår Direktør Morten Munk, konsulentfirmaet Munk, Andersen &
Feilberg, Århus, der i adskillige år har hjulet danske virksomheder med
etablering i Østeuropa. Konsulentfirmaet har egne kontorer i Ukraine, der har
hjulet bl.a. danske tekstilvirksomheder med at etablere sig i Vestukraine.
To forhold er afgørende for, om en produktion kan flyttes til Østeuropa.
Produktionen skal være af en art og en type, der gør det muligt og lønsomt.
Derudover skal virksomheden internt have kompetencer til at etablere en
international produktion, påpeger Morten Munk.
- Der kan spares mange penge ved at flytte en løntung og materialekrævende
produktion til Østeuropa, men produktionsseriernes størrelse samt om man er
lagerførende eller ordreproducerende spiller en afgørende rolle. Hidtil er det
mest tekstilvirksomheder, træ- og møbelindustrien og jern- og
metalvirksomheder, der har flyttet produktionen østpå, fordi de har mærket
prispresset mest, forklarer Morten Munk.
Før en given produktion flyttes, skal virksomheden afklare en række vitale
forhold inden for produktion, ledelse, myter, logistik, teknologi og økonomi, påpeger
Morten Munk.
Produktion:
- stemmer tegninger og beskrivelser overens med produkterne?
- foregår produktionsprocesserne sådan som de beskrevet?
- hvad med kvalitetsnormerne?
- er der arbejdskraft med de rigtige kvalifikationer tilstede?
Ledelse:
- har virksomheden kapacitet til at afgive ledelsesressourcer, og kan de fungere
på lang afstand?
- hvad med fremmedsprog og kultur?
- kan der skabes produktivitet med den nuværende ledelsesmodel?
- er der et rapporteringssystem, der kan fungere på distancen?
- er incitamenterne de rigtige?
Myterne:
- hvordan vil virksomheden forholde sig til myter/sandheder om mafia,
korruption, bestikkelse, produktivitet og kultur?
Logistik:
- kan virksomheden styre strømmen af varer?
- hvilken betydning har toldgrænser?
Teknologi:
- skal teknologien flyttes ud, og kan den serviceres lokalt?
Økonomi:
- totalomkostninger skal være det bærende element,
- hvordan ser omkostningsstrukturen ud i virksomheden i Danmark efter
udflytningen?
- hvordan omstrukturerer man det eksisterende og skærer det til?
- det koster altid mere end beregnet at flytte produktion og der er som regel
ingen lokal finansiering. Alt, herunder finansieringen, skal med hjemmefra.
Derudover kommer der selve spørgsmålet om hvad der egentlig skal ske med
produktionen og personalet i Danmark - er det de samme funktioner de skal udføre
og er der brug for de samme mennesker?
Fremstilling i Østeuropa gør nok produktionen billigere, men det gør hverken
livet lettere eller driftsproblematikkerne mindre! afslutter Morten Munk.
Gratis nyhedsbreve om
russisk lovgivning
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Advokatfirmaet
Bech-Bruun Dragsted har kontorer i København, Århus, Bruxelles og Moskva.
Virksomhedens Moskva kontor udarbejder fortløbende gratis nyhedsbreve om
russisk lovgivning og afgørelser. Udviklingen har ofte stor
betydning for virksomheder, som er aktive eller har planer om etablering på
det russiske marked. Det kan derfor anbefales at benytte sig af dette
gratis tilbud. For
tilmelding, venligst send e-mail til:birgitte.mordhorst@bechbruundragsted.com
LEGO har fået stor ordre i
Moskva
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Ifølge
Russisk Erhverv har LEGO fået en ordre på 1,5 mio. euro eller ca. kr. 11
mio. fra bystyret i Moskva. Legoklodserne er til børnehaver og de de mindre
skoleklasser. Jørgen Skov, LEGO Educational Divison udtaler til Russisk
Erhverv: "Jeg håber, at denne aftale på sigt kan fungere som en
løftestang for os til resten af det russiske marked". LEGo forventer at
ordren vil bane vejen for yderligere referencer.
Polen "Land of opportunity"
af Danmarks Eksportråd
Set med danske øjne kan Polen i de kommende år
betegnes som "Land of opportunity". For fødderne af Danmark, 80 km
syd for Bornholm, én times flyvning fra København og fem timers kørsel fra Sønderjylland
åbner der sig et marked med 40 mio. forbrugere, hvis velstandsniveau i de
kommende år vil være støt stigende.
Med afslutningen af forhandlingerne med EU på
topmødet i København den 13. december og et positivt udfald af
folkeafstemningen i juni vil Polen om kun et år - den 1. maj 2004 - blive
medlem af EU. Polens optagelse i EU og deltagelse i det indre marked har en række
positive konsekvenser, som ambassaden præsenterede i en rapport i efteråret
2002. De væsentligste er:
Den dynamiske udvikling i Polen vil blive trukket
af øgede udenlandske investeringer, en effektivisering af de polske
virksomheder som følge af den skærpede konkurrence samt store
infrastrukturinvesteringer blandt andet finansieret af overførsler fra EU. En væsentlig
forudsætning for det positive scenarium er dog, at den polske regering fører
en strammere finanspolitik og foretager en grundlæggende reform af de
offentlige finanser blandt andet for at skaffe midler til medfinansiering af
EU-strukturfondsprojekter.
Mulighederne på det polske marked er meget store
og dansk erhvervsliv er godt i gang med at udnytte dem. Danske virksomheder har
investeret næsten DKK 10 mia. i Polen. Ca. 100 danske virksomheder har
etableret produktion i Polen. Yderligere 300 danske virksomheder er etableret på
anden vis typisk med salgskontor eller repræsentationskontor. Dertil kommer de
flere tusinde virksomheder, som eksporterer fra Danmark til Polen. Det er bemærkelsesværdigt,
at den danske eksport til Polen i sin struktur og fordeling på produkter
allerede i dag ligger tæt på den danske eksport til Sverige. Bortset fra
tekstiler er der ikke nogen enkelt produktkategori som dominerer dansk eksport
til Polen. Med andre ord: Den danske eksport til Polen er bredt sammensat. Stort
set alle eksportprodukter som klarer sig godt på andre markeder vil også have
gode muligheder på det polske marked.
Som følge af konjunkturafmatningen var dansk
eksport til Polen i 2002 stagnerende. Men efterspørgslen efter de
serviceydelser, Danmarks Eksportråds tre repræsentationer i Polen udfører
steg med 40%. I 2002 udførte ambassaden i Warszawa og handelskontorerne i
Gdynia og Poznan konsulentarbejde for over 300 danske virksomheder. I samme
periode blev antallet af medlemmer i ambassadens informations- og netværkskoncept
"Danish Business Club Warsaw" øget fra 124 medlemsvirksomheder til
219. Listen over medlemsvirksomheder findes på www.danskeambassade.pl.
Flere au pair piger fra Østeuropa
af
Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
Hundredvis af østeuropæiske piger rejser hvert år til Danmark på et au
pair-ophold skriver Politiken. I 2002 blev der givet opholdstilladelse til 1156
person uden for EU som arbejdede som au pair. Dermed en fordobling på 3 år. Og
faktisk en ti dobling på ti år. Udlændingestyrelsen har ingen statistiske
oplysninger om hvor mange der rejser hjem efter kontraktudløb, og hvor mange
som bliver i Danmark.
Ex-Jugoslavien i EU?
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
I 2004 vil vi se en stor gruppe nye medlemmer i EU. Det vil skabe en forøget
samhandel og vil samtidigt sikre fredelige tilstande i det samlede Europa. Vi
får herefter en EU grænse mod Rusland, Hviderusland og Ukraine. Disse lande
vil herefter for alvor blive EU nærmarkeder. Der vil blive basis for
handelsaftaler til gensidig fordel, samt en mulighed for at påvirke i en
demokratisk retning.
I løbet af de næste 5-8 år kan vi forvente at få Bulgarien og Rumænien med
i EU. Det vil for alvor samle Europa. Men vi glemmer et vigtig
sikkerhedsproblem, nemlig Kroatien, Bosnien, Serbien og Montenegro og Makedonien.
Ikke sådan forstået, at der ligger en konflikt om hjørnet. Men der er
potentiale, hvis vi ikke sørger for at se på problemerne i det centrale
Europa. Her er det ikke kun et spørgsmål om penge, men om stabilitet. Samt det
faktum, at vi ikke igen kan sidde passive i forhold til stabilitetsproblemer og
konflikter i Europa. Det bør derfor være et oplagt mål at få disse lande med
i EU. Helst indenfor samme tidsramme som Bulgarien og Rumænien.
Er det realistisk? Ja, tænk ti år tilbage; og tanken om Baltikum og Polen i
EU. Dengang for mange urealistisk, nu en realitet. Det vil naturligvis kræve at
EU igangsætter solide udviklingsprogrammer for at nå målet. Der er mange
problemer med gammelt had, store grupper af flygtninge, en lav levestandard og
ødelagt infrastruktur. Så der er nok at tage fat på! Men en optagelse i EU
vil skabe den stabilitet, som kan skabe udvidet samhandel. Samhandel medfører
kommunikation og den gensidige afhængighed, som er vejen frem for et samlet
stabilt Europa.
Hvis vi fortsætter den nuværende udvikling, så vil vi, i løbet af 10-15 år,
se et tidligere Jugoslavien omgivet af naboer med vækst og stigende velstand.
Vi må ikke skabe et første og anden grads Europa, hvor lande centralt placeret
ikke har en plads omkring bordet.
Både den forrige og denne regering har især arbejdet hårdt for de baltiske
lande optagelse i EU.
Det bør fremover være en overordnet prioritet for den danske regering at
arbejde mod optagelse af Kroatien, Bosnien, Serbien og Montenegro og
Makedonien i EU.
Russerne gør noget ved affaldet
af Danmarks Eksportråd
Nu er der penge i den russiske økonomi til at gøre noget ved de stigende
mængder affald. Lovgivningen på området er i mange tilfælde skrap, og der er
ingen tvivl om, at firmaer, der kommer ind på markedet nu, vil komme på et
meget gunstigt tidspunkt. Der har hidtil ikke været midler til at gennemføre
kontrol, men det er der nu ved at komme.
I samarbejde med det rådgivende firma dk-Teknik Energi / Miljø og den danske
ambassade i Moskva gennemførte generalkonsulatet i Skt. Petersborg udstillingen
WasteTech 2003. Udstillingen fandt sted i Moskva i begyndelsen af juni i år.
Wastetech 2003 var ifølge samtlige deltagere en succes og skal følges op i de
kommende år. Derfor søges der nu yderligere firmaer, som vil deltage i
initiativet og præsentere den danske affaldsmodels fire elementer: renere
teknologi, genbrug, affald-til-energi (Waste to Energy eller WTE) og deponi
samlet omkring en stamme af viden inden for affaldshåndtering. Opfølgningen
ventes støttet af Danmarks Eksportråd.
Affaldsmodellen tænkes præsenteret i en lang række russiske regioner gennem
udstillinger med tilhørende seminarer og indlæg om finansieringsmodeller. Et
sådant 'road-show' forventes at blive bygget op omkring en række firmaers
plancher og brochurer med tilhørende fælles præsentation i form af trykte
rapporter og en CD-præsentation med tilhørende hjemmeside. Road-showet
forventes at turnere over de næste to år for at slutte med Wastetech 2005,
hvorefter der tages nyt bestik af markedssituationen.
Road-showet og affaldsmodellen tænkes forankres visuelt i form af et stateligt
egetræ, der skal være varemærke. Selve standen opbygges over samme tema:
Affaldsdeponiet udgør affaldsmodellens grundpille og er træets rodfæstede
grund. Hovedstammen udgøres af WTE-anlæg og røg-rens samt luftmonitorering.
Sidegrenene præsenterer genbrug gennem en række temaer gående over biomasse,
slambehandling, særligt/farligt affald og hospitalsaffald, genbrug af
industriaffald, genbrugsstationer m.v. I det grønne løv er renere teknologi
anbragt.
Alle interesserede danske virksomheder er velkomne med yderligere ideer til
ovenstående initiativ. Ideer og tilmelding bedes sendt eller telefaxet til: Commercial Counsellor, Consul Nils Peter
Astrupgaard, ambassaden i Skt. Petersborg. Telefon: +7 812 1033 907 og +7 812
1033 900. E-mail: nilast@um.dk
Optagelse i
Erhvevskontakt Østeuropa
af Redaktør Allan
Loumann Lissau, Øst Magasinet
East-X-Net tilbyder rabat på optagelse i databasen Erhvervskontakt Østeuropa. Databasen er et
register over virksomheder, som arbejder med Østeuropa.
Prisen for optagelse vil herefter være kr. 100,00. Beløbet er et
engangsbeløb, og der opkræves ikke årlige gebyrer.
Besøg www.east-x-net.dk/erhverv
2. Opinion |
Friske markedsprofiler – Central- og
Østeuropa
af Danmarks Eksportråd
Markedsprofilerne indeholder konkrete vurderinger
af mulighederne for at afsætte danske produkter og tjenesteydelser til Danmarks
vigtigste markeder i Central- og Østeuropa. Vurderingerne foretages af Danmarks
Eksportråds medarbejdere i de pågældende lande og omfatter information, der
ikke findes andre steder, heller ikke på Internettet. Derudover indeholder
profilerne en række makroøkonomiske oplysninger. Yderligere oplysninger kan
fås hos Danmarks Eksportråd på telefon 33 92 13 70 og 33 92 13 76. Se også
Danmarks Eksportråds hjemmeside på www.eksportraadet.dk.
Danmarks Eksportråd lavede i 2002 en analyse af
de nye medlemslande i EU ('The Challenge of EU Enlargement'). Analysen
konkluderede, at det største eksportpotentiale for dansk erhvervsliv fandtes i
Central- og Østeuropa, og at danske eksportvirksomheder var i en særdeles
gunstig position i forhold til denne regions markeder. Eksporten til Central- og
Østeuropa som helhed gik 3,6 procent frem i 2002 og det forventes, at dansk
eksport til området vil være seks gange større i 2015 end i dag.
Bulgarien
Den bulgarske økonomiske vækst fortsætter med at ligge godt over
verdensgennemsnittet og over gennemsnittet i nabolandene. Den økonomiske vækst
ventes for indeværende år at blive 4,3 procent mod en skønnet vækst på 4,8
procent i 2002. Det vurderes, at væksten i 2004 vil ligge omkring 4,6 procent.
Forventningerne om lavere vækst i 2003 er baseret på de økonomiske udsigter
på verdensplan og en forventet stærkere vækst i importen.
Dansk eksport til Bulgarien er steget siden 1995,
undtagen i 1999; i 2002 var den på 515,39 millioner kroner, hvilket giver en
samlet stigning på 10,5 procent. Faldet i 1999 skyldtes krisen i Kosovo, hvor
mange traditionelle transportveje blev afbrudt. Der er grund til at antage, at
eksporten også vil stige i de kommende år.
Der forestår store investeringer i miljø- og
energisektoren; landbruget og fødevareindustrien står over for store
moderniseringer. Med den stigende købekraft er der også begyndende
efterspørgsel efter bedre fødevarer end de lokalt fremstillede.
Med bistand fra Investeringsfonden for Central-
og Østeuropa er der siden 1992 investeret i fem projekter. Godt 60 danske
virksomheder er repræsenterede på markedet enten med eget firma eller ved
agent eller importør.
Kroatien
Kroatien betragtes som et af de mest dynamiske udviklingsområder i regionen.
Ifølge Verdensbankens vurdering ligger landet sammen med Tjekkiet og Slovenien
på en delt førsteplads som den mest udviklede transitionsøkonomi i Europa.
Begyndelsen af 2002 var præget af en generel
stigning i den økonomiske aktivitet takket være voksende hjemlig
efterspørgsel. Denne udvikling fortsatte i løbet af året og nåede et
højdepunkt i tredje kvartal af 2002, hvor den kroatiske økonomi voksede med
6,5 procent. Det var den højeste vækst i BNP siden 1997. Den samlede vækst i
BNP for året 2002 var 4,5 procent.
Der er en stærkt stigende interesse for Kroatien
fra danske virksomheders side. Mange af de virksomheder, der med succes har
etableret sig i de andre central- og østeuropæiske lande, ser nu det kroatiske
marked som en naturlig ekspansion. Foruden eksport af de mere traditionelle
danske produkter er der en stigende interesse for eksport fra producenter af IT-
og telekommunikationsudstyr.
Rumænien
Perspektiverne på det rumænske marked tegner sig lysere end tidligere på
grund af et forventet højere vækstniveau. Også udviklingen i Rumæniens
internationale relationer trækker i den rigtige retning; i 2002 opnåede
rumænske statsborgere visumfrihed ved indrejse til Schengen-området. Rumænien
blev inviteret til NATO-medlemskab og af konklusionerne fra Det Europæiske
Råds møde i København i december 2002 fremgår det, at målet er, at
Rumænien bliver medlem af EU i 2007. Rumænien modtager i forbindelse med
forberedelserne til EU-medlemskab en betydelig og stigende bistand fra EU. Denne
bistand samt långivningen fra Verdensbanken, Den Europæiske Bank for
Genopbygning og Udvikling (EBRD) og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) vil
spille en betydelig rolle for udviklingen i den rumænske økonomi i de kommende
år.
Det er fortsat forholdsvis vanskeligt og dyrt at
opnå garantier for eksportkreditter ved handel med Rumænien. De bedste
muligheder for finansiering er fortsat ved eksport til projekter, der er
finansieret af internationale organisationer. Det kan for eksempel være inden
for miljø, energi, transport og agro-industri.
Rusland
For det russiske marked gælder fortsat, at det kræver langsigtede strategier.
Uanset om målet er eksport, etablering, lokal produktion eller samarbejde med
russiske virksomheder, er der behov for klart at definere sine ambitioner og
have planer for, hvordan problemer overvindes.
Det skyldes, at Rusland fortsat vil være et
land, hvor forholdet til myndighederne spiller en vigtig rolle, og hvor
politiske beslutninger har afgørende betydning for udformningen af
virksomhedens strategiske, taktiske og operationelle planlægning. Et aktuelt
eksempel er fødevareområdet, hvor udlandet i dag har en konkret mulighed for
en nøglerolle i etableringen af en moderne russisk landbrugsproduktion og
fødevareindustri.
Næppe noget andet land har potentielle
vækstmarginer af samme størrelse som Rusland. Når den kritiske reformmasse er
nået, vil landet ligge åbent for en erhvervsudvikling uden sidestykke. Hertil
kommer at Rusland fortsat vil være en væsentlig etape i eller et udgangspunkt
for økonomiske initiativer i SNG-området
Serbien og Montenegro
Serbien og Montenegros økonomi har været meget svingende, men der har generelt
været tale om fremgang siden 2000. BNP pr. indbygger er stadig et af de laveste
i Europa, men landet oplever nu stabil vækst. Tætte relationer mellem politik,
økonomi og organiseret kriminalitet er et af fortidens levn, som det nuværende
demokratiske styre har iværksat et effektivt opgør med.
Serbien og Montenegros markedsorienterede
økonomi er efter en forsinket start kommet godt af sted og har vist
modstandsdygtighed over for den generelle krise i europæisk økonomi. De senere
års reformer har fremmet makroøkonomisk stabilitet og har medført pæne
vækstrater. Prognoser for de nærmeste år forudser en økonomisk vækst på
4-5 procent pr. år. Landets inflation og valutakurs er under kontrol,
privatiseringsprocessen er i god gænge, og landet arbejder på en forbedring af
investeringsklimaet for at tiltrække internationale investorer.
Med sin geografiske beliggenhed, relativt
veluddannede arbejdsstyrke og fortsat stabilitet vil landet udgøre et
attraktivt marked, i første række investeringsmæssigt og siden hen også med
henblik på eksport.
Slovakiet
Slovakiet oplevede i 2002 en opblomstring i efterspørgslen på hjemmemarkedet,
hvilket hjalp til at opveje effekten af de negative tendenser i
verdensøkonomien. Med forbedringerne i landets økonomi og de gunstige
perspektiver for den økonomiske udvikling må der ventes øgede muligheder for
danske eksportører på det slovakiske marked. Danske eksportører bør desuden
overveje muligheden for at benytte det slovakiske marked som springbræt til
Øst- og Sydøsteuropa.
For mange eksportører er det væsentligste
udgangspunkt for eksport til Slovakiet, at deres produkt allerede er
konkurrencedygtigt på andre eksportmarkeder i Europa. Er dette tilfældet –
og yder den danske eksportør en målrettet indsats for at finde den rigtige
slovakiske samarbejdspartner – er der stor sandsynlighed for at få succes på
det slovakiske marked.
Slovenien
Danmarks Eksportråd anslår at den danske eksport til de nye EU-lande, herunder
Slovenien, vil kunne seksdobles over de næste 5-6 år. Hertil kommer, at
Slovenien af mange betragtes som en god indfaldsvej til samhandel med og
investeringer i de øvrige tidligere jugoslaviske republikker. Hermed åbnes et
marked med yderligere 20 millioner forbrugere.
Slovenien er alt i alt et lukrativt marked, og
det kommende EU-medlemskab vil give mange nye muligheder for danske
eksportører. Konkurrencen er ganske vist hård, blandt andet på grund af de
mange udenlandske leverandører, som allerede har fået øje på den relativt
høje købekraft. Men for mange produkter er kvalitet den afgørende
konkurrenceparameter, og dét skulle give dansk eksport særligt gode
muligheder.
Tjekkiet
Tjekkiet er inde i en positiv økonomisk udvikling efter nogle år med recession
i slutningen af 1990'erne. Den økonomiske vækst skyldes øget privat forbrug
og især stigende investeringer.
Stigende direkte udenlandske investeringer inden
for produktion samt en forudset vækstrate i Tjekkiets industri på 4-5 procent
i 2003 (4,8 procent i 2002) er et godt udgangspunkt for en fortsat udvidelse af
den betydelige danske eksport af kapitaludstyr og underleverancer. Hertil kommer
investeringer, der forventes afledt blandt andet af EU's program for
førtiltrædelsesstøtte til landbrugs- og fødevaresektoren, SAPARD, der blev
iværksat i foråret 2002.
Ukraine
Ukraine er inde i en periode med relativ kraftig og stabil økonomisk vækst, og
der er betydelige muligheder både for eksportører og for risikovillige
investorer.
Hjemmemarkedserhvervene inden for fremstilling og service efterspørger know-how
og investeringer til modernisering og videreudvikling. Det gælder i
fødevareindustrien samt i tele-, energi- og forsyningssektorerne. Nye varehuse
og supermarkeder bygges, udstyres og fyldes med varer. Private renoverer de
nedslidte boliger, og nybyggeriet boomer. Et besøg i Kyiv vil hurtigt
bekræfte, at dette er en by i rivende udvikling. Andre ukrainske byer udvikler
sig langsommere, men gør også fremskridt.
Den stigende efterspørgsel i Ukraine betyder, at der er et betydeligt
vækstpotentiale. Det er især inden for boligudstyr, leverancer af udstyr og
maskiner samt hjælpestoffer og halvfabrikata til den ukrainske fødevare- og
forbrugsvareindustri. Der kan desuden ventes vækst i dansk outsourcing og
stigende dansk produktion i Ukraine til det lokale marked. Eksporten af
fødevarer og medicinvarer til konsum er vokset siden 2000, men der er stadig
markedsandele at vinde på et voksende marked for kvalitetsprodukter.
Ungarn
Ungarn er den største modtager af udenlandske investeringer i Central- og
Østeuropa målt pr. indbygger. De årlige stigninger i investeringerne inden
for handel, transport, catering, telekommunikation og i de producerende sektorer
er højere end i de fleste EU-lande.
Ud over penge til udskiftning og modernisering af produktionsapparatet har de
udenlandske investorer bidraget med teknologisk, ledelsesmæssig, organisatorisk
og markedsføringsmæssig know-how, hvilket har medført større konkurrenceevne
for ungarske eksportvarer.
Imidlertid er der begyndende tegn på, at indsatsen øges på en række nye
områder, hvor danske varer og tjenesteydelser er konkurrencedygtige. For
eksempel sporer ambassaden stigende interesse inden for miljø- og
fødevareforarbejdningsindustrien og forbrugsgodesektoren.
Markedsprofiler kan købes hos Danmarks Eksportråd.
3. Næste udgivelse |
Næste udgave af Øst Magasinet udkommer
d. 10. okt. 2003. Indlæg, pressemeddelelser og kommentarer kan
sendes til
redaktionen.
Øst Magasinet's nyhedsgruppe, som modtager
Øst Magasinet har p.t. ca. 950+ medlemmer.
Tilmeld/Afmeld: Nyhedsgruppe
Markedsføring
af et produkt |
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre? Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Læs mere
|
Nyhedsmail |
Tilmeld dig
East-X-Net's nyhedsgruppe og få tilsendt Øst Magasinet hver måned
med artikler om østeuropæisk erhverv og politik. |
All rights reserved © 200 3 Øst Magasinet.
Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs,
logos) are protected by intellectual property rights owned by Øst Magasinet.
As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish,
display or in any way commercially exploit any of the content of this
section without the prior written consent of East-X-Net.
|
|
Vigtig besked:
|
Vidste du at du kan kontakte East-X-Net's læsere?
Har du et produkt eller en service som du ønsker at
markedsføre?
Vi kan placere dit budskab på vores website, samt i vores
nyhedsbrev.
Mere information!
KLIK
HER!
|
|